عضویت در خبرنامه الکترونیک
کمبودهای ناوگان اتوبوسرانی پایتخت از زبان معاون شهردار تهران؛

سهم تهرانی‌ها از اتوبوس یک سوم استاندارد جهانی است

کد خبر: 123
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳ ب.ظ

بر اساس طرح جامع حمل‌ و نقل و ترافیک که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک کشور نیز رسیده، هم اکنون باید 11 هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم.

معاون حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این‌ که از مجموع 6500 دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی تهران، حدود 40 درصد آن‌ها یعنی 2500 دستگاه اتوبوس فرسوده‌اند و باید از رده خارج شوند، اظهار کرد: امروز تهران تنها 4 هزار دستگاه اتوبوس سالم دارد و میلیون‌ها شهروند تهرانی که از این وسیله برای ترددهای روزانه خود استفاده می‌کنند، در حال حاضر چاره‌ای ندارند جز اینکه با همین 4 هزار دستگاه اتوبوس مدارا کنند.

به گزارش ندای مردم، سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب افزود: بر اساس استانداردهای جهانی، هر یک هزار شهروندی که در شهرهای بزرگ جهان زندگی می‌کنند باید حداقل یک دستگاه اتوبوس در اختیار داشته باشند، در صورتی که در تهران با 9 میلیون نفر جمعیت ثابت که تعداد آن روزها به 11 میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند، تنها 4 هزار دستگاه اتوبوس سالم مشغول به کار است.

وی با تأکید بر این‌که بر مبنای استانداردهای بین‌المللی، ناوگان اتوبوسرانی تهران باید دارای 11 هزار دستگاه اتوبوس سالم باشد، اعلام کرد: این در حالی است که تعداد اتوبوس‌های سالم تهران، تنها 4 هزار دستگاه یعنی 36 درصد این رقم است و به عبارتی هر 2750 شهروند تهرانی تنها یک دستگاه اتوبوس سالم در اختیار دارد.

تهران به 7 هزار اتوبوس جدید نیاز دارد
معاون شهردار تهران با اشاره به این‌که با توجه به برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران و لزوم دست‌یابی به حداقل 9 هزار دستگاه اتوبوس در پایان برنامه یعنی سال 97، ناوگان اتوبوسرانی تهران به 7 هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد، اظهار کرد: قوانین بر زمین مانده بسیاری در زمینه جلوگیری از فرسودگی اتوبوس‌ها در شهر وجود دارد که سال‌هاست مورد بی‌‌توجهی قرار گرفته‌اند.

تشکری هاشمی با بیان این‌ که به عنوان نمونه، ماده 7 قانون توسعه حمل‌ و‌ نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت (مصوب اول دی 86)، تأکید می‌کند که «دولت موظف است سیاست‌های بخش حمل‌ و نقل همگانی شهری را به گونه‌‌ای تنظیم کند که از ابتدای سال 91، در مجموع 75 درصد سفرهای درون شهری پوشش داده شود»، تصریح کرد: این در شرایطی است که سهم و نقش قوه مجریه از تحقق این قانون مشخص نیست.

وی با اعلام این‌ که قانون مذکور در بند دیگری تأکید می‌کند که «دولت باید معادل 82 و نیم درصد قیمت اتوبوس را به عنوان کمک بلاعوض پرداخت کند و شهرداری‌ها نیز 17 و نیم درصد از قیمت اتوبوس‌ را باید پرداخت کنند»، اضافه کرد: بر خلاف این بند صریح قانون، در 5 سال اخیر نه تنها یک دستگاه اتوبوس که حتی یک ریال بابت خریداری اتوبوس‌ به شهرداری تهران پرداخت نشده و تمامی اتوبوس‌­های جدید، صددرصد از سوی مدیریت شهری و با پول شهروندان تهرانی خریداری می‌شوند.

ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایط اضطراری اداره می‌شود
معاون شهردار تهران با اشاره به این‌ که قوانین فرادستی پایتخت در ارتباط با خروج اتوبوس‌های فرسوده کم نیستند، اظهار کرد: بر اساس طرح جامع حمل‌ و نقل و ترافیک که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک کشور نیز رسیده، هم اکنون باید 11 هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم.

تشکری هاشمی با بیان این‌‌ که با احتساب توافقات مرحله اول اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، اتوبوس‌های تهران باید به 13 هزار دستگاه می‌رسید، تصریح کرد: عدد رشد اتوبوس‌ها در جریان مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها نیز سالانه یک هزار دستگاه است که تعداد اتوبوس‌های تهران را به 15 هزار دستگاه می‌رساند.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این‌ که ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایط اضطراری اداره می‌شود، تصریح کرد: در این باره، نه تنها به توافقات مرحله اول طرح هدفمند­سازی یارانه‌ها مبنی بر افزایش دو هزار دستگاه اتوبوس جدید به تهران عمل نشد، بلکه تهران از دریافت سهم سالانه اتوبوس‌های مصوب قانون نیز محروم بوده و اتوبوسی از محل سهمیه‌های دولتی نیز دریافت نکرده است.

دیدگاه کاربران