عضویت در خبرنامه الکترونیک

دردسر ساخت و ساز‌هاي بي‌رويه براي تهران

کد خبر: 64171
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۶:۵۰ ق.ظ

يكصد و هفتاد و يكمين جلسه شوراي شهر تهران بيش از آنكه با پيچيدگي‌هاي دستور جلسات وقت‌گير همراه باشد به تذكرات و انتقادات اعضاي شورا درباره سيل اخير اختصاص يافت؛ از مديريت آب‌هاي سطحي و عدم موفقيت در پيش‌بيني توفان گرفته تا رعايت نكردن حريم رودخانه‌ها و ساخت‌وسازهاي بي‌رويه مسائلي بودند كه در اين جلسه توضيحاتي نسبت به آنها ارائه شد.

به گزارش نداي مردم، رييس شوراي اسلامي شهر تهران بااشاره به توفان و جاري شدن سيل در برخي نقاط كشور طي روزهاي گذشته، اعلام كرد: انتظار مي‌رود كه مسوولان آمادگي لازم براي مديريت بحران درچنين مواقعي به ويژه در مورد حوادث دوره‌يي را داشته باشند.

مهدي چمران ضمن ابراز شگفتي از نحوه فرو ريختن چند ساختمان درحاشيه رودخانه در منطقه سوادكوه گفت: ابتدا تصور مي‌كردم كه اين تصاوير مربوط به خارج از كشور است اما ديديم كه شهرهاي شمالي و ساخت‌وسازهاي همجوار با بستر رودخانه‌ها درمعرض چنين مخاطراتي قرار دارند كما اينكه سيل دهه60 در منطقه تجريش و امامزاده قاسم نيز به دليل طغيان رودخانه رخ داد. درحالي كه اگر براي عبور سيلاب مسيرهايي پيش‌بيني و احداث شود. جاري شدن سيل تلفات سنگيني نخواهد داشت.

پيش‌بيني سايت بين‌المللي هواشناسي

اگرچه سيدجعفر تشكري‌هاشمي، معاون شهردار تهران از هشدار سازمان مديريت بحران 2روز پيش از حادثه خبر داده بود اما رييس كميته عمران شوراي شهر تهران از پيش‌بيني سايت‌هاي بين‌المللي هواشناسي درباره سرعت باد درتهران خبر داد و گفت: نكته جالبي كه وجود دارد، اين است كه سايت بين‌المللي هواشناسي 10روز قبل از حادثه اعلام كرده بود كه سرعت باد در ساعت 18:30 در تهران 22كيلومتر، ساعت 19:30 و ساعت 19:33 به 75كيلومتر در ساعت مي‌رسد اما متاسفانه به دليل اينكه سال گذشته برخورد خوبي با مقصرين نشد. در اين حادثه نيز هيچ‌كس عذرخواهي نكرد. اقبال شاكري افزود: متاسفانه پد هليكوپتري امامزاده داوود به پاركينگ تبديل شده و اورژانس اعلام كرده از طريق تماس‌هاي مردمي متوجه وقوع برخي اتفاقات شده است. در واقع حوادث به آنها به صورت رسمي اعلام نشده بود. ظرفيت جاده چالوس 12هزار خودرو است اما در اين حادثه يكصدهزار خودرو در محاصره سيل و ريزش كوه قرار گرفتند.

لزوم اجراي طرح جمع‌آوري آب‌هاي سطحي

مهم‌ترين معضلي كه بعد از توفان و سيلاب در تهران وجود داشت، آب‌گرفتگي معابر به ويژه در اتوبان‌هاي نيايش و چمران بود كه رييس كميته عمران شوراي شهر تهران نيز درباره آن سخن گفت. او بااشاره به لزوم اجراي طرح جمع‌آوري آب‌هاي سطحي توسط شهرداري تهران افزود: اگر اين پروژه به اجرا درآمده بود، با مشكلات آب‌گرفتي كمتري مواجه مي‌شديم. بايد طرح جمع‌آوري آب‌هاي سطحي را جدي بگيريم و اگر مي‌گوييم؛ ساخت‌وساز در بستر رودخانه بايد ممنوع شود، اين موضوع را بايد به مرحله عمل برسانيم. مديريت يكپارچه بايد به قنوات، مسيرها، كانال‌ها و… رسيدگي كرده و نقطه پاياني براي آن بگذارد. اين عضو شوراي شهر با انتقاد از اجرا نشدن طرح‌هاي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي در مناطق شهرداري افزود: اين طرح در برنامه‌هاست اما چون منفعتي براي مناطق ندارد در اولويت‌هاي آخر آنان قرار دارد.

فروش زمين‌هاي حاشيه رودخانه از علل وقوع حادثه سيل

ساخت‌وساز بي‌رويه و فروش زمين‌هاي حاشيه رودخانه موارد ديگري بود كه ازسوي رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران به عنوان دليل وقوع حادثه سيل مطرح شد. رحمت‌الله حافظي در اين‌باره گفت: حسب شواهد و قرائن ساخت‌وسازهاي بي‌رويه و فروش زمين‌هاي حاشيه رودخانه يكي از علل حوادث اخير بوده كه در محل خود جاي بررسي و تامل دارد.

نايب‌رييس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين‌باره گفت: در منطقه سولقان ساختمان‌ها 7 الي 8 طبقه ساخته مي‌شوند به‌طوري كه چندي پيش مسوولي كه صدور پروانه ساخت‌وساز در اين زمينه را به عهده داشت دستگير و چندي پيش با حمايت افرادي در منطقه سولقان و با قرار دادن قرار وثيقه آزاد شد.

وي به ساخت 700واحد دو طبقه و سه طبقه در بالاي سولقان اشاره كرد و گفت: اين واحدها در بستر رودخانه ساخته شده‌اند. همچنين برخي از رستوران‌هايي كه در حريم رودخانه ساخته شده‌‌اند نيز بايد تخريب شوند.

گفتني است اعضاي شورا در اين جلسه در پاسخ به اعتراض فرمانداري تهران، بر مصوبه قبلي خود درباره ميزان رقم مجوز ارزش واگذاري امتياز تراكم در راسته‌ها و بورس‌هاي تجاري پافشاري كردند و يك‌بار ديگر به اين طرح راي دادند. همچنين يك فوريت طرح پيشنهادي عباس جديدي مبني بر تشكيل شوراي عالي ورزش در شهرداري تهران براي نظارت بر امكان ورزشي نيز با مخالفت جمعي اعضاي شورا مواجه شد.

منبع: تعادل

دیدگاه کاربران