عضویت در خبرنامه الکترونیک

سهم تهرانی‌ها از ناوگان ریلی

کد خبر: 66978
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۳:۲۸ ب.ظ

تهران در دهه اخیر از شهری با کمترین گسترش شبکه حمل و نقل ریلی و کمترین دسترسی به ناوگان ریلی، امروز به شهری تبدیل شده که از این نظر شانه به شانه شهرهای پیشرفته جهان حرکت کرده و با آنها برابری می کند.

به گزارش نداي مردم، روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: مترو به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای حل مسأله ترافیک و مشکل آلودگی هوا در جهان شناخته شده و از مزایای بسیاری همچون کاهش زمان و هزینه سفرهای درون شهری، سهولت در جا به جایی، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف انرژی برخوردار است و در بین مُدهای حمل و نقلی، از نظر اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و زیست محیطی، برترین گزینه است.

تهران یکی از پیشرفته ترین متروها را بین ۱۰۶ شهر جهان دارد

بنا بر این گزارش، مترو به عنوان پاک ترین، سالم ترین، ایمن ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل و نقلی، نقش انکار ناپذیری در حل مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و محیط زیستی ناشی از ترافیک دارد، به طوری که سفر با مترو باعث صرفه جویی روزانه دو میلیارد تومان در مصرف سوخت می شود که در کنار آن، آلودگی هوا و خسارات آن نیز کاهش می یابد.

هر روز بالغ بر سه میلیون سفر در تهران با مترو انجام می شود که با احتساب شش دهم لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت در هر سفر، روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود، ضمن این که با احتساب ۲۷ دقیقه صرفه جویی در وقت در هر سفر با مترو، ‌روزانه حدود ۱٫۵ میلیون ساعت نیز در وقت شهروندان صرفه جویی می‌شود.

بررسی رتبه متروی پایتخت کشورمان در بین متروی ۱۰۶ شهر جهان، حاکی از این است که متروی تهران با طول ۱۷۰ کیلومتر، یکی از ۲۰ متروی طولانی جهان و از نظر تعداد سفر در روز با حدود ۳ میلیون سفر روزانه، یکی از ۱۰ متروی پر مسافر دنیاست و به علاوه، از نظر شاخص تعداد مسافر بر کیلومتر، متروی تهران یکی از ۲۰ متروی پر تراکم و از نظر تعداد ایستگاه با ۱۹۳ ایستگاه، یکی از ۳۰ متروی برتر جهان است، ضمن این که از نظر قیمت بلیت مترو یکی از ۵ شهر ارزان دنیاست.

هر ۷۶۰۰ تهرانی یک واگن مترو

بر پایه این گزارش، متروی تهران تا سال ۷۸، تنها ۶۰ دستگاه واگن در اختیار داشت که این تعداد در سال ۸۴ به ۳۵۱ دستگاه رسید اما پس از یک دهه رشد صعودی در آستانه سال جدید تحصیلی امسال، به یک هزار و ۲۴۹ دستگاه واگن افزایش پیدا کرد که به این ترتیب، به طور متوسط سهم هر ۷ هزار و ۶۰۰ نفر مردم تهران از ناوگان ریلی، یک دستگاه واگن مترو است.

در تهران تا سال ۷۸ تنها ۱۲ ایستگاه مترو وجود داشت که این تعداد در سال ۸۴ به ۴۱ ایستگاه رسید اما بعد از یک دهه رشد صعودی و پس از افتتاح بخش شمالی خط سه مترو با حضور رییس جمهور و شهردار تهران در ایستگاه متروی قائم به ۹۳ ایستگاه، به کمتر از هر ۱۰۰ هزار نفر یک ایستگاه و به طور مشخص به هر ۹۷ هزار نفر یک ایستگاه، ‌کاهش پیدا کرده است.

تهران تا سال ۷۸ تنها ۴۰ کیلومتر خط مترو داشت که این میزان تا قبل از سال ۸۴ به ۷۹ کیلومتر رسید که ۴۰ کیلومتر آن روی زمین قرار داشت و به عبارتی، تنها ۳۹ کیلومتر آن زیر زمین بود اما این خطوط بعد از یک دهه رشد صعودی و پس از افتتاح بخش شمالی خط سه مترو به طول ۱۸ کیلومتر در آستانه سال جدید تحصیلی امسال، به ۱۷۰ کیلومتر رسید که ۱۲۸ کیلومتر آن زیر زمین قرار دارد و به طور متوسط سهم مردم تهران از خطوط مترو هر ۵۳ هزار نفر یک کیلومتر مترو است.

روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان گزارش خود از سیر تحول یک دهه‌ای پایتخت در بخش ناوگان ریلی با محوریت «شرکت مترو» در حوزه ساخت و «شرکت بهره‌برداری مترو» در حوزه بهره‌برداری، آورده است که علاوه بر ویژگی‌های مذکور، آراستگی و زیبایی ایستگاه‌های مترو که با توجه به وجود آثار ارزشمند هنری به گالری‌های هنری شباهت دارند و پاکیزگی و نظافت ایستگاه‌های مذکور که آنها را به یکی از نظیف ترین و پاکیزه ترین فضاهای شهری تبدیل کرده را نیز نباید از نظر دور داشت./ایسنا

دیدگاه کاربران