عضویت در خبرنامه الکترونیک
سرهنگ جبار اسفندیاری گفت:

ایلام؛ شهری بدون خط ویژه عمومی

کد خبر: 68420
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۹:۰۹ ق.ظ

توصیه کارشناسان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، نه بخاطر آلودگی هوا بلکه بدلیل کمبود فضای معابر شهری است،

در ایلام توصیه کارشناسان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، نه بخاطر آلودگی هوا بلکه بدلیل کمبود فضای معابر شهری است، این شهر از معدود شهرهای بدون خط ویژه عمومی است که برای توسعه ناوگان حمل و نقلش، زیرساخت های زیادی لازم است که ایجاد شود.
به گزارش نداي مردم، وقتی کلانشهرها راه نفس شان بسته می شود و آلودگی از مرزهای مُجاز عبور می کند اصلی ترین توصیه کارشناسان پرهیز از ترددهای غیرضرور و استفاده از وسایل نقلیه عمومی است اما توصیه کارشناسان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی در ایلام، بخاطر کمبود فضا در معابر شهری است.
شاید ایلام یکی از شهرهای منحصربفرد کشور باشد که با وجود عرض کم معابر اصلی و محدودیت فضای شهری، بیشترین تعداد خودرو شخصی در آن تردد می کند.
ساعت چهار عصر که می شود حجم خودروهای شخصی و تک سرنشین بسوی مرکز شهر روان است و پارکینگ ها و کوچه های اطراف خیابان های هسته مرکزی شهر جای سوزن انداختن نیست.
بسیاری از خودروها بناچار با پارک دوبل معضل ترافیکی در آن ساعات را چند برابر می کنند از ساعت چهار عصر مرکز شهر ایلام به گونه ای قفل می شود که تاکنون هیچ کلیدی نتوانسته بازش کند و تمام نسخه های کارشناسان و طراحان پیچ و خم های ترافیکی را ناکارآمد کرده است.
تعریض خیابان ها، مسقف کردن کانال ها و تبدیل آنها به خیابان، استفاده از ظرفیت کوچه ها و خیابان های فرعی، طرح های زوج و فرد و جدیدا دو طرفه کردن خیابان های منتهی به مرکز شهر و بسیاری از طرح های دیگر هیچ کدام حریف گره خوردگی ترافیک شهر ایلام نشدند مشکلی که ریشه در نگاه مقطعی مدیران به توسعه شهر و فقدان آینده نگری در طراحی شهری دارد.
در برابر این مشکل بزرگ که هم آثار روانی و اجتماعی دارد و هم بر اقتصاد اثرگذار است، هنوز هم مهمترین توصیه کارشناسان این است که مردم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
با گستردگی شهر و شهرنشینی روزبروز بر اهمیت استفاده از وسایل نقلیه عمومی در جوامع انسانی افزوده شده امروزه میزان توسعه بخش های مختلف حمل و نقل شهری یکی از مشخصات بارز و مهم گسترش یافتگی شهرها به شمار می آید سفرهای درون شهری ناشی از فعالیت های شهروندان با هدف انجام اموری چون خرید، تفریح، آموزش و غیره است.
کاربران برای نیل به این اهداف از وسایل حمل و نقل مختلفی اعم از شخصی و عمومی، می توانند استفاده کنند که استفاده از هر کدام نقش بسزایی در کاهش یا افزایش ترافیک شهرها دارد با توجه به اینکه تراکم بالای ترافیک در شریان های شهری نتیجه افزایش مداوم وسایل نقلیه شخصی است، سیستم های تاکسیرانی و اتوبوسرانی که از اصلی ترین و مهمترین سیستم های حمل و نقل به شمار می آیند، می توانند در شهرهای کشور از جمله ایلام نقش عمده ای در جابجایی روزانه مسافران و به تبع آن کاهش ترافیک ایفا کنند؛ البته اگر شرایطش فراهم باشند.
تفاوتی که توسعه شهرهای بزرگ دنیا با توسعه شهرهای ایران دارد در این نکته است که در ایران شهرها بصورت عرضی گسترش پیدا کرده اند ولی در جوامع توسعه یافته، شهرها عمودی رشد کرده اند و در کمترین فضا بیشترین امکانات در نظر گرفته شده است.
اما توسعه عرضی شهرهای ما منجر به ایجاد شهرهای درندشتی شده که بزرگترین مشکل همه آنها ارتباط دادن منطقی و آسان قسمت های مرکزی شهر به حاشیه و حریم شهرهاست.
ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیست، شهری به سبب شرایط توپوگرافی و محدودیت زمین در بافت مرکزی، عرض کم معابر و ورود بدون برنامه انبوه وسایل نقلیه، گرفتار راهبندان و گره های ترافیکی می شود و باید به این عوامل نبود پارکینگ خودرو در هسته مرکزی شهر را نیز اضافه کرد.
کارشناس مسایل شهری و حمل و نقل تعریض فوری معابر در هسته مرکزی شهر و اجرای پارکینگ طبقاتی، ایجاد و توزیع مراکز خرید و خدمات در مناطق مختلف شهر، مطالعه و تهیه طرح جامع ترافیک ایلام در دو سطح کوتاه و بلند مدت، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه فرسوده در سطح شهر و تقویت سامانه حمل و نقل همگانی را در کاهش معضل ترافیک موثر دانست.
جواد رحیمی مقدم عرض کم معابر و تمرکز شدید خدمات و نیازمندی ها در بخش مرکزی شهر را از اصلی ترین مشکلات ایلام عنوان کرد و افزود: در گذشته ناچار بودیم به سمت تمرکزگرایی در طراحی شهری حرکت کنیم اما اکنون باید این روند اصلاح شود.
در همین راستا و به منظور روانسازی ترددها به مرکز شهر طرح جدید ترافیکی اجرا شده در شهر، با دو طرفه کردن چند خیابان اصلی چندی است اجرا شده است. یکی از اهداف اجرای این طرح (که با اندکی تاخیر بخاطر بازگشایی مدارس، سیل و اربعین حسینی اجرایی شد) استفاده بهتر و راحت تر مردم از سیستم حمل و نقل عمومی اعلام شده است.
معاون عملیات پلیس راهور ایلام در این باره به خبرنگار ایرنا گفته است که هدف از دو طرفه کردن خیابان ها در طرح جدید ترافیکی دسترسی آسان مردم به هسته مرکزی شهر ایلام با خودروی شخصی نیست، بلکه مراد این است که مردم راحت تر و بهتر از حمل و نقل همگانی استفاده کنند.
سرهنگ جبار اسفندیاری گفت: ترافیک شهر ایلام در ساعت ۱۶ هر روز به اوج خود می رسد که علت اصلی آن هم استفاده از خودروهای شخصی است که برای رفع این معضل باید فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترویج یابد زیرا فرهنگ سازی نقش مهمی در روان سازی بار ترافیک شهر دارد که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی فرهنگ سازی بین شهروندان و هم افزایی و همدلی را از جمله راهکارهای مهم حل مشکل های ترافیکی ایلام دانست و ضمن تاکید بر استفاده مستمر و بیشتر از وسایل نقلیه عمومی در بین شهروندان افزود: باید تا نهادینه شدن کامل فرهنگ عدم استفاده از خودروهای شخصی در سفرهای درون شهری غیرضروری، فرهنگ سازی با موضوع استفاده از وسایل نقلیه مسافری همگانی ادامه یابد.
با این حال به نظر می رسد که مردم ایلام علاقه چندانی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی (مخصوصا اتوبوس) ندارند.
بخاطر گستردگی بدقواره شهر و کمبود راه های دسترسی آسان به مرکز شهر که تمرکز خدمات و امکانات در آنجاست، مردم ترجیح می دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند چرا که اغلب مسیرها به قولی چپ راه بوده و در سر مسیر نیست.
فرد یا باید مقدار زیادی پیاده روی کند تا به مسیر عبور تاکسی و اتوبوس برسد و یا اینکه برای تردد در بسیاری از مسیرهای نه چندان طولانی،کرایه های بالا پرداخت کند.
در چنین شرایطی است که ترجیح اغلب مردم ایلام استفاده از خودروی شخصی و وارد شدن به کلاف پر پیچ و خم معابر کم عرض و کوچه های باریک شهر می باشد. در چنین شرایطی، مردم به جای استفاده از اتوبوس و تاکسی با هر بضاعت مالی سعی می کنند خودرویی تهیه کنند تا بهتر و راحت تر جابجا شوند.
ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ایلام با یک هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی و ۶۱ دستگاه اتوبوس و انبوهی از مسافرکش های شخصی نتوانسته مردم را به استفاده از این وسایل نقلیه متمایل کند.
معاونت خدمات شهری شهرداری ایلام در این باره می گوید: بافت قدیمی و مرکزی شهر ایلام که محل تمرکز مراکز خدماتی، اداری، تجاری، پزشکی و غیره است جاذب سفر است و اگر مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی در جابجایی ها استفاده نکنند مشکل ترافیکی مرکز شهر همچنان باقی خواهد ماند.
رمضان کرمی در پاسخ به این پرسش که چرا شهر ایلام دارای خطوط ویژه وسایط نقلیه عمومی نیست، توضیح داد: برای ایجاد خطوط ویژه ما نیازمند توسعه معابر و تعریض خیابان ها هستیم و بدون این مهم نمی توان خطوط ویژه ایجاد کرد یا از اتوبوس های تندرو برای جابجایی ها بهره برد.
وی با اعلام اینکه ناوگان کنونی حمل و نقل عمومی شهر ایلام جوابگوی حجم ترددهای درون شهری است، اظهار کرد: شهرداری ایلام، توسعه مسیرهای اتوبوسرانی و تاکسیرانی در محدوده قانونی شهر و حریم شهر را در دستور کار خود قرار داده است.
کرمی با اشاره به پروژه های توسعه معابر شهرداری ایلام در سال های اخیر افزود: علاوه بر توسعه خیابات آیت الله حیدری و ۲۴ متری اشرفی اصفهانی، هم اکنون توسعه خیابان های شهدا، خیام و قسمتی از خیابان فردوسی و رسالت نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد که فاز اول آن از ابتدای میدان انقلاب تا ابتدای بلوار مدرس در حال انجام است.
وی تمرکز زدایی از بافت مرکزی شهر را در راستای و استفاده بیشتر شهروندان و تسهیل جابجایی های عمومی بسیار مؤثر دانست و گفت: انتقال خدمات دهی از هسته مرکزی شهر ایلام علاوه بر کاهش طول سفر و دسترسی بهتر، باعث توزیع عادلانه خدمات در همه نواحی شهری خواهد شد.
شهر ایلام با بیش از ۲۲۰ هزار نفر جمعیت و یک هسته مرکزی کوچک اما متراکم، سال هاست با مشکلات ترافیکی زیادی دست و پنجه نرم می کند که به اذعان بسیاری از کارشناسان، یکی از راه های مهم رفع این مشکل، استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی است.
اگر بتوان راه های دسترسی به ناوگان حمل و نقل عمومی و بخصوص اتوبوس های تندرو را توسعه داد و با افزایش و تجهیز ناوگان، خدمات دهی به همه نقاط ایلام گسترش داده شود، می توان امیدوار بود که با ایجاد خطوط ویژه، مردم نیز برای سفرهای درون شهری خویش کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و به ناوگان حمل و نقل عمومی رو بیاورند.
باید امیدوار بود که در جلسه شورای ترافیک ایلام که قرار است پیشنهاد ایجاد چند خط ویژه تاکسیرانی و اتوبوسرانی در آن مطرح شود، تصمیماتی اساسی تر از گذشته در راستای توجه به ظرفیت های عظیم استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی گرفته و اجرا شود./جمهوري اسلامي

دیدگاه کاربران