عضویت در خبرنامه الکترونیک
دیلی بیست :

آیا ایران می تواند در زمینه هوانوردی دوبی را پشت سر بگذارد؟

کد خبر: 69385
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ ب.ظ

امروز دوبی شلوغ ترین فرودگاه برای پروازهای جهانی است. در سال ۲۰۱۵ در این فرودگاه ۷۰ میلیون مسافر جابجا شدند.
نگارنده این گزارش میفزاید: ولی امروز نخستین و برجسته ترین اولویت ایران جایگزین کردن هواپیماهای فرسوده خود است که هر یک ۲۰ تا ۳۵ سال دارد. ایران ایر اعلام کرده که می خواهد ۱۱۴ فروند جت نو به ایرباس سفارش دهد – و انتظار می رود به شرکت بویینگ نیز به همین اندازه سفارش دهند. این شرکت اعلام کرده که برای دهه آینده نیازمند ۵۸۰ فروند هواپیمای نو است. ایران ایر در خارج از کشور این فرصت را دارد تا وارد بازارهای گسترده کالیفرنیا و کانادا و اروپا شود.

به گزارش نداي مردم، وبسایت «دیلی بیست» در گزارشی به بررسی شرایط حاکم بر صنعت هوا فضای ایران و تأثیر رفع تحریمهای غرب بر آن پرداخته است. در این گزارش آمده است: به فرودگاه بین المللی تهران خوش آمدید.
شدنی نیست، درست است؟ هرچه نباشد شهرت فرودگاه قدیمی تهران برای همیشه در فیلم آرگو لکه دار شد. در این فیلم فرودگاه تهران را جایی نشان دادند که باید گریخت؛ نه اینکه از راه رسید.
ولی اکنون اتفاقات شگرفی رخ داده است. برای نمونه اگر ده سال پیش به شما می گفتند شلوغ ترین فرودگاه جهان برای رفت و آمد میان کشورها به زودی فرودگاهی خواهد شد که در یک صحرای عربی جا خوش کرده، بی گمان آن را شوخی قلمداد می کردید. ولی حقیقت شگفت انگیز این است که جغرافیای راه های هوایی از میان انقلابی برهم زننده می گذرد – و خاورمیانه، برهم زننده اصلی است.
در ادامه این گزارش آمده است: ایران به دنبال اعمال رژیم تحریم های جهانی کمابیش از این انقلاب دور ماند. و اکنون پرسش این است که آیا هنوز آنها می توانند به روشی کارآمد گام به درون بازی بگذارند.
بی گمان آنهایی که شرکت هواپیمایی دولتی ایران، ایران ایر، را اداره می کنند با دلسردی یادداشت خوشامدی را از دیگر کشورهای جهان دریافت خواهند داشت که رویش نوشته شده: «هنگامی که تشریف نداشتید….» نه مانند کسی که ۳۵ سال روی مریخ بوده و هنگام برگشت به زمین به او خوشامد بگویند.
در آن سالها شرکتهای آمریکایی می دانستند که فرودگاه تهران می تواند در شبکه جهانی، به یک مرکز مهم تبدیل شود؛ بی آنکه خودش مقصد باشد. جایگاه جغرافیایی این فرودگاه، ارزش بسیاری به آن می بخشید؛ چرا که بسیاری از پروازهای جهانی نیازمند توقف برای سوختگیری هستند. ولی در سال ۱۹۸۵ تیم کلارک، رئیس برنامه ریزی یک شرکت هواپیمایی نوپا به نام «اماراتس» شد که در دوبی قرار داشت. کلارک اهمیت مکانی دوبی را که در نیمه راه میان اروپا و آسیاست درک کرد و بر آن شد که امارات بتواند مرکز به هم پیوستن پروازها را دگرگون کند: فرودگاهی که بتواند باندهای گوناگون داشته و بیست و چهار ساعته کار کند؛ با ترمینال هایی که بیشتر شبیه مراکز خرید بزرگ و هتل های مجلل هستند. به این شیوه دوبی اینترنشنال پدید آمد.
امروز دوبی شلوغ ترین فرودگاه برای پروازهای جهانی است. در سال ۲۰۱۵ در این فرودگاه ۷۰ میلیون مسافر جابجا شدند.
نگارنده این گزارش میفزاید: ولی امروز نخستین و برجسته ترین اولویت ایران جایگزین کردن هواپیماهای فرسوده خود است که هر یک ۲۰ تا ۳۵ سال دارد. ایران ایر اعلام کرده که می خواهد ۱۱۴ فروند جت نو به ایرباس سفارش دهد – و انتظار می رود به شرکت بویینگ نیز به همین اندازه سفارش دهند. این شرکت اعلام کرده که برای دهه آینده نیازمند ۵۸۰ فروند هواپیمای نو است. ایران ایر در خارج از کشور این فرصت را دارد تا وارد بازارهای گسترده کالیفرنیا و کانادا و اروپا شود.
از این دیدگاه، هوانوردی می تواند صحنه تازه ای برای رقابت صد ساله میان فرهنگ های پارسی و عربی شود و ایران می داند که اگر روزگار گردش دیگری داشت می توانست یک بازیگر چشمگیر در این صحنه باشد. /علت

دیدگاه کاربران