عضویت در خبرنامه الکترونیک
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم :

رکود حفاری ماهانه تونل مکانیزه کشور در پروژه متروی قم شکسته شد

کد خبر: 70435
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴ ق.ظ

ابراهیم نیلیه اظهار داشت: دستگاه حفاری تونل پروژه خط A قم، رکورد حفاری ۶۵۰ متر در ماه را ثبت کرد که این رکورد در کشور بی نظیر بوده و برای اولین بار این اتفاق در سطح ملی رخ داده است.

مدیر عامل سازمان قطار شهری قم گفت: رکورد حفاری ماهانه تونل مکانیزه کشور در پروژه مترو قم توسط دستگاه عظیم EPB- TBM حفاری با قطر ۹٫۳۶ متر، شکسته شد.

به گزارش نداي مردم، ابراهیم نیلیه اظهار داشت: دستگاه حفاری تونل پروژه خط A قم، رکورد حفاری ۶۵۰ متر در ماه را ثبت کرد که این رکورد در کشور بی نظیر بوده و برای اولین بار این اتفاق در سطح ملی رخ داده است.

وی افزود: دستگاه حفاری مورد استفاده در پروژه متروی قم، ساخت شرکت Herrenknecht آلمان و از نوع متعادل کننده فشار زمین (earth pressure balance) است، طول این دستگاه ۸۴ متر و وزن آن ۱۲۵۰ تن می باشد و قابلیت حفاری در قوس با شعاع ۲۰۰ متر و تحت فشار bar 4 را داراست.

وی ادامه داد: دستگاه عظیم حفاری مکانیزه TBM با حفاری متوسط ۲۲ متر روزانه در بهمن ماه، هم اکنون از مرز حفاری تجمعی ۶۶۰۰ متر گذشته و در صورتی که دستگاه TBM به همین نحو و طبق برنامه زمان بندی به حرکت خود ادامه دهد تا مهر ماه ۹۵ به میدان ولیعصر خواهد رسید و در آنجا به تونل سنتی ملحق می شود.

نیلیه تصریح کرد: طول کل مسیر پروژه ۱۴٫۸ کیلومتر می باشد که ۱۰٫۳ کیلومتر آن را تونل مکانیزه تشکیل می دهد و ۴ کیلومتر از کل مسیر نیز تونل سنتی از میدان حضرت ولیعصر (عج) تا مسجد مقدس جمکران می باشد که تاکنون ۸۱۶ متر از تونل سنتی به صورت غیر مکانیزه حفاری گردیده است و حدود ۵۰۰ متر از انتهای مسیر به صورت رو باز اجرا خواهد شد.

احداث خط یک مترو قم از سال ۱۳۹۰ آغاز شد، این خط به طول ۱۴٫۷ کیلومتر دارای ۱۴ ایستگاه شامل ایستگاه های جمکران، میدان بقیه الله، میدان ولیعصر(عج)، زاویه، میدان پلیس، شهید روحانی، چهل اختران، خیابان عماریاسر، میدان مطهری، میدان سعیدی، میدان معصومیه، خیابان مطهری، میدان کشاورز و قلعه کامکار است./برنا

 

دیدگاه کاربران