عضویت در خبرنامه الکترونیک
مدیرگروه برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان :

شهر اسلامی فراتر از مناره و گنبد است

کد خبر: 71131
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱:۴۳ ب.ظ

مدیرگروه برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان گفت: شهر اسلامی شهری است که تمام جنبه‎ها و خصوصیات آن شهروند را به عنوان مخلوق خداوند به سوی کمال و آرامش و قرب الاهی هدایت کند پس شهر اسلامی فراتر از مناره و گنبد و هشتی و کاشی فیروزه‎ای است.

مدیرگروه برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان گفت: شهر اسلامی شهری است که تمام جنبه‎ها و خصوصیات آن شهروند را به عنوان مخلوق خداوند به سوی کمال و آرامش و قرب الاهی هدایت کند پس شهر اسلامی فراتر از مناره و گنبد و هشتی و کاشی فیروزه‎ای است.

به گزارش نداي مردم،  محمود محمدی در نشست تخصصی تدوین راهبردهای معماری و شهرسازی با موضوع تبئین مبانی و شاخص های فلسفی شهر اسلامی، با اشاره به زیربناهای موثر در شکل‎گیری شهرها اظهار کرد: معمولا مطالعات شهرها در قالب فرم و فرآیند شهر صورت می‎گیرد. فرمی که مورفولوژی شهر است و فرآیندی که موثر در شکل‎گیری شهر است.

وی ادامه داد: برای بررسی فرم و فرآیند یک شهر چاره‎ای به جز درک و مطالعه فرهنگ و ایدئولوژی حاکم بر شهر نداریم چرا که مهمترین عامل موثر در ساختار یک شهر تفکر حاکم بر آن شهر است. تفکری که در سه دسته “نظام سرمایه داری”، “نظام کومونیستی” و “نظام اسلامی” طبقه بندی می‎شود.

این پژوهشگر در زمینه شهر اسلامی افزود: در نظام های سرمایه داری و لیبرالیسم شهری که بعدها تفکر تاچریسم از دل آن برآمد به مفاهیمی همچون مالکیت خصوصی، نظام طبقاتی، آزادی به حد و اندازه، نقش کم دولت، توپوگرافی اجتماعی و مفاهیمی از این دست توجه می شده و در مجموع تلاش در جهت فردگرایی و کاهش تصدیگری دولت بوده است.

محمدی گفت: در مقابل این تفکر، نظام های سوسیالیستی و کمونیستی معتقد به تعاون اجتماعی، جمع‎گرایی، مساوات و برابری مطلق، ثروت اشتراکی و در مجموع معتقد به اهمیت اجتماع بر فرد بوده اند. کاملا مشهود است که هر دو این نظام های تفکر، هر کدام در جهتی دچار افراط شده اند.

وی ادامه داد: درمقابل همه این تفکرات نظام فکری اسلام سر افراشته و با پشتوانه فکری محکم و قدرتمند هویت خود را از کرامت انسانی و پیشرفت به سوی کمال مطلق که همان ذات پاک خداوند است می گیرد. تفکری که وحدت و “همه چیز به سوی او” شالوده اصلی را می سازد.

این استاد شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان افزود: بخش عمده ای از مسائل و مشکلات امروز شهرهای ما ناشی از مسائل و مشکلات فرهنگی است و اگر بخواهیم مشکلات شهر را حل و کاملا بر طرف کنیم ابتدا باید با تمام توان فرهنگ زیبا و غنی اسلامی را در تمام شهر و شهروندان نهادینه کنیم.

محمدی گفت: در تفکر اسلامی انسان و هدایت انسان به سمت تعالی و بهورزی محور و مرکز همه توجهات و تلاش‎ها است و سعی می شود در عین کثرت حاکم بر جهان هستی به نوعی وحدت برسد. به همین خاطر برای شکل دادن به نظام فضایی شهر اسلامی باید انسان را در مرکز قرار داد.

وی ادامه داد: در این روند باید همه خصوصیات کالبدی، جسمی، روحی و ذاتی انسان مورد توجه قرار گیرد. شهر اسلامی شهری است که در تمام جنبه ها انسان را به کمال هدایت کند و با هشتی و کاشی های فیروزه ای و پنجره‎های مشبک به شهر اسلامی نخواهیم رسید.

مدیر گروه برنامه ریزی شهری دانشگاه هنر اصفهان افزود: برای شناخت شهر اسلامی باید تمام اصول و فروع دین اسلام را بشناسیم تا همه برنامه ها و باید های شهر را بر اساس این اصول و فروع تنظیم و تدوین کنیم. برای مثال شهر اسلامی باید جلوه‎ها و معنای توحید را در تمام بطن خود داشته باشد.

محمدی گفت: توحید در شهرسازی شهرهای اسلامی به واسطه تلاش همه شهروندان برای رسیدن به رضای خدا موجب هدفداری شهر خواهد شد. همین هدفداری ایجاد انگیزه در شهر خواهد کرد و انگیزه موجب نشاط و شادی در شهر می‎شود که این نشاط باعث حضور مردم در فضاهای شهری و تبدیل این فضاها به مکان‎های شهری می‎شود.

وی ادامه داد: وحدت به عنوان شروع همکاری و مشارکت، عبودیت، حس حضور، امنیت و آرامش از دیگر مشخصه‎هایی است که شهر اسلامی به واسطه توجه به توحید در شهرسازی خواهد داشت و همه این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر زمانی که همه اجزای شهر تجلی‎گر خداوند یکتا باشد.

این استاد برنامه ریزی شهری خاطرنشان کرد: باید اتاق فکری متشکل از روانشناسان، جامعه شناسان، شهرسازها، هنرمندان، فیلسوفان و همه تخصص‎های گوناگون تشکیل شود تا شاید بتواند اصول تبئین شهر اسلامی را درک و مکتوب نماید و بتوانیم به شهر اسلامی برسیم./ايسنا

دیدگاه کاربران