عضویت در خبرنامه الکترونیک
مدیر عامل شرکت راه آهن در صحن شورا بیان کرد:

اه آهن بیشتر از شهرداری علاقه مند به حل معضلات اهالی مناطق ۱۷ و ۱۸

کد خبر: 73604
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ ب.ظ

پور سید آقایی گفت : از دو سال پیش به جد به دنبال رفع مشکلات اهالی مناطق ۱۷ و ۱۸ بوده ایم و اگر این اراده در شهرداری هم باشد امیدواریم هر چه سریعتر این معضلات مرتفع شود.

به گزارش نداي مردم، دویست هفتاد و پنجمین جلسه شورا در حالی آغاز شد که محسن پور سید آقایی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور بررسی مسائل مربوط به عبور خطوط راه آهن در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران در صحن شورا حاضر بود.

وی با اشاره به معضلاتی که در مناطق ۱۷ و ۱۸ در خصوص راه‌آهن تهران ـ تبریز ایجاد شده است،‌ گفت: با اینکه تحقق اهداف سازمانی یکی از منویات مهم هر سازمانی است اما مهم تر از ان دنبال کردن اهداف در جهت خدمت به مردم است .

پورسید آقایی به خطوط راه‌آهن شهرهای توسعه‌یافته و پیشرفته از جمله لندن و توکیو اشاره کرد و گفت:‌ خطوط راه‌آهن در این شهرها از مناطق تجاری و مسکونی شهر و یا بعضاً از مرکز شهر عبور می‌کنند و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی کند .

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:در داخل کشور هم نمونه هایی از این دست وجود دارد که می توان به ایستگاه راه‌آهن شهر قم اشاره کرد. ایستگاهی که تا شهر با یک جابجایی ۱۷ کیلومتری به شهر منتقل شد و در حالی که قبل از آن موجی از اعتراضات مردم را به همراه داشت چون در ایستگاه محمدیه پیاده می‌شدند و ۱۷ کیلومتر مسافت را طی می‌کردند،‌ تا به حرم برسند در دو سال گذشته با هماهنگی به وجود آمده ایستگاه به نزدیکی حرم جابه‌جا شد و موجبات رضایت شهروندان را فراهم آورد.

پور سید آقایی با تاکید بر لزوم مکمل شدن ایستگاه‌های راه آهن و مترو گفت: باید خط سه مترو به صورت مستقیم به سکوهای راه آهن متصل شود در حالیکه امروز تنها یک ورودی در حیاط راه آهن در خط سه مترو در نظر گرفته شده است. در شهر ری نیز باید ایستگاه راه آهن با خطوط یک و شش ایستگاه مکمل داشته باشد تا از این طریق تعامل مناسب بین بخش‌های مختلف حمل و نقل پایتخت برقرار شود. همچنین ایده‌ای برای احداث ایستگاهی در میدان آزادی داریم تا در این ایستگاه نیز راه آهن با مترو در خط چهار یک ایستگاه مکمل داشته باشد.

پور سید آقایی در انتقال خطوط سریع السیر به مرکز شهر تاکید کرد و افزود: خط تهران – قم و قم – اصفهان که می‌تواند مسافرین را راس دو ساعت به اصفهان برساند باید در مرکز شهر ایستگاه داشته باشد. پیش بینی شده با طراحی و اجرای این خط که قطارهای آن بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارند مسافرین را در سریعترین زمان ممکن به فرودگاه امام خمینی (ره) نیز برساند ولی لازمه این کار احداث ایستگاهی در مرکز شهر است تا انگیزه استفاده از قطار سریع السیر در مسافرین ایجاد شود.

وی به ساخت ایستگاه راه‌آهن عباس‌آباد اشاره کرد و گفت:‌ برای قطارهای سریع‌السیر نیاز به احداث ایستگاه راه‌آهن در اراضی عباس‌آباد است.

پورسیدآقایی به معضلات مناطق ۱۷ و ۱۸ به دلیل وجود راه‌آهن اشاره کرد و گفت: زیرزمینی کردن خط تهران ـ‌ تبریز در این مناطق کاری غیر کارشناسی بود،‌ اما به دلیل ساخت تونل هزینه‌ای بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۳، داشت که به قیمت روز این هزینه‌ها ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: برای رفاه شهروندان تقاطع‌ها و دسترسی‌های محلی ایجاد شده است و ساخت دیواره‌های صوتی را نیز در برنامه داریم ولی متأسفانه سیستم‌های اطفاء حریق و چراغ‌ها هنوز اجرایی نشده است.

وی گفت: از اوایل سال ۹۳،‌ تونل خط تهران ـ تبریز را به بهره‌برداری رساندیم و ۲۶ هکتار فضای آزاد شده در روی سطح زمین ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: تمام این تونل به نحوی ساخته شده است که قابلیت ساخت و ساز تا پنج طبقه روی آن پیش بینی شده است. در اوایل تشکیل دولت یازدهم راه آهن پیش قدم شد و با تشکیل جلسه‌ای مشترک میان شورا و شهرداری برای تعیین تکلیف زمین‌های آزاد شده برگزار شد که نهایتا مقرر شد شهرداری متولی اجرای پروژه‌های عمرانی در این زمین‌ها شود. همچنین در این جلسه مصوب شد که این اراضی کارشناسی شود و معادل آن زمین ماعوض و یا وجوه آن به شرکت راه آهن پرداخت شود. البته راه آهن موافقت کرد که تا زمان پایان کارشناسی گذرها و دسترسی‌ها بر روی این زمین‌ها ایجاد شود.
پورسیدآقایی گفت: در جلسه‌ای که با اعضای شورای شهر و شهردار تهران داشته‌ایم، مقرر شد شهرداری متولی این زمین‌ها شود و فضاهای فرهنگی و همینطور فضای سبز در این منطقه ایجاد شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ در آن جلسه مقرر شد کل اراضی خط راه‌آهن در اختیار شهرداری تهران قرار بگیرد و قیمت‌گذاری لازم درباره این زمین‌ها انجام شود و در اواخر سال ۹۳، قراردادی مابین شرکت راه‌آهن و شهرداری تهران صورت گرفت و راه‌آهن نیز به شهرداری تهران اجازه داد و در این مسیر که از زیر آن قطار می‌گذرد، شهرداری دسترسی‌هایی را برای مردم ایجاد و برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد فضای سبز انجام شود.

وی به معضلات اهالی منطقه ۱۷ و ۱۸ در حاشیه راه‌آهن اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر کابل‌های داخل تونل و همین طور لایه‌های آلومینیومی به سرقت می‌رود و علی‌رغم معضلات اجتماعی ایمنی لازم نیز وجود ندارد.

پورسیدآقایی با تأکید بر اینکه راه‌آهن حدود یکسال است که پیگیر مصوبه اخیر درباره مشکلات مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران است، گفت:‌ راه‌آهن به وظایف خود عمل کرده است، ولی شهرداری هنوز تعیین تکلیف لازم را انجام نداده است. تونل عبور قطار دو طبقه است و ۷۵ هزار مترمربع نیز فضای پارکینگ تعبیه شده که با توجه به کمبود پارکینگ در مناطق ۱۷ و ۱۸ می‌تواند مثمرثمر باشد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: مجموعه راه‌آهن تا کنون ۲۴ میلیارد تومان برای تونل‌های عبور قطار در منطقه ۱۷ و ۱۸ پرداخت کرده است، ۲۰ میلیارد تومان بدهی دارد و برای تأسیسات تونل و سیستم‌های ایمنی ۲۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است و در مجموع همراه با سایر اقدامات ۷۵۰ میلیارد تومان برای احداث این تونل‌ها اختصاص داده شده است.

وی تأکید کرد:‌ از مرداد پارسال تا به امسال دنبال وقت برای راهبردهای کارشناسی با شهرداری هستیم ولی به دلیل مشغله‌های شهرداری نتوانسته‌‌ایم به این فرصت برسیم ولی لازم است عزم جدی داشته باشیم تا مشکلات اهالی منطقه ۱۷ و ۱۸ حل شود و به جای پیغام‌های رسانه‌ای حل مشکلات در دستور کار باشد.

پور سید آقایی تاکید کرد : با توجه به اقدامات گذشته این طور به نظر می آید که راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیش از شهرداری تهران علاقه مند به حل مشکلات شهروندان این مناطق می باشد .

در ادامه جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران و نیز نمایندگان شهرداری تهران پیشنهادات و انتقادات خود را بیان داشتند . پور سید آقایی در بخش دوم سخنان خود و بعد از استماع سخنان اعضای شورا گفت : ما در دولت به هیچ عنوان به دنبال سودا گری نیستیم و از اینکه بیان می شود راه آهن در پی توافق نیست متعجب می شویم .

وی ادامه داد: گرچه شاید در طی سالیان گذشته این رویه وجود داشته همچنانکه راه اهن از توسعه خط ۳ مترو به سمت سکوی راه اهن جلوگیری کرده بود اما امروز این راه آهن است که به دنبال توافق است چرا که ما به دنبال حل مشکلات شهروندان هستیم .
پور سید آقایی تصریح کرد: تنها خواسته ما این بوده است که حق و حقوق راه آهن به رسمیت شناخته شود.

وی با اشاره به سخنان معاون شهردار گفت : درست است در ایستگاه های شهر های دنیا فضایی کمتر از ایستگاه راه اهن تهران اختصاص می دهند اما این را در نظر داشته باشید که در شهری مانند لندن ۱۰ ایستگاه ۲۷ هکتاری وجود دارد و یا در پاریس ۱۲ ایستگاه با مقیاس بزرگ . ما نیز حاضریم در شهر تهران ۲ یا ۳ ایستگاه دیگر ایجاد کنیم و متعاقب آن از اراضی ایستگاه راه اهن فعلی آزاد کنیم.

پور سید آقایی خاطر نشان کرد: ما همواره به دنبال این بوده ایم که معضلات اهالی این مناطق رفع شود اما متاسفانه توافقی که می توانست در دو جلسه حاصل شود بیش از دو سال به طول انجامیده که ما را نگران می کند.

وی اشاره داشت: این را هم در نظر بگیرید که اقدامات ساماندهی و عمرانی شهری مربوط به شهرداری است و نباید از راه اهن انتظار داشته باشیم به تعریض پل یا ایجاد تقاطع ها بپردازد ولی با این حال ما در این زمینه نیز مساعدت های بسیار انجام داده ایم که نمونه آن زیر گذر جوادیه بوده است.

پور سید آقایی در پایان اشاره داشت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنان به دنبال این تفاهم است چرا که حل مشکلات شهروندان برای ما مهم است و امیدواریم این توافق خیلی زود حاصل شود .

دیدگاه کاربران