عضویت در خبرنامه الکترونیک

شهرداری و راه آهن از مواضع خود کوتاه بیایند تا مشکلات مردم حل شود

کد خبر: 73609
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷ ب.ظ

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه اولویت اقدامات حل معضلات اهالی مناطق ۱۷ و ۱۸ است تعامل هر چه سریعتر میان شهرداری و راه آهن جمهوری اسلامی ایران را خواستار شدند .

به گزارش نداي مردم، اعضای شورا پس از استماع سخنان مدیر عامل شرکت راه آهن و ادله نمایندگان شهرداری تهران ضمن بیان معضلات شهروندان مناطق ۱۷ و ۱۸ خواستار توافق میان این دو نهاد شدند .

حجت الاسلام ناصحی : خط تهران اهواز نیز به تونل تهران تبریز اضافه شود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم حل معضلات مردم منطقه ۱۸ در راستای وجود خطوط راه آهن، گفت: مردم این منطقه توسط دو خط راه آهن قیچی شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین ناصحی با اشاره به مشکلات شهروندان مناطق ۱۷ و ۱۸ ناشی از عبور خطوط راه آهن از این مناطق، گفت: مردم این مناطق سالیان طولانی با آسیب‌های راه آهن دست و پنجه نرم کردند و مدتهاست مردم این منطقه درگیر آلودگی صوتی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از وجود خطوط راه آهن در این مناطق هستند.

وی افزود: قطارهایی که در لندن و پاریس تردد می‌کنند برقی هستند؛ اما قطارهای کشور ما دیزلی هستند و امکان عبور آنها از مرکز شهر و از کنار خانه‌ها نیست.

ناصحی ادامه داد: امروز بیش از ۱۰ کیلومتر از خطوط راه آهن از مناطق ۱۷ و ۱۸ عبور می‌کنند و غالب خانه‌هایی که در اطراف مسیر راه آهن قرار دارند به دلیل لرزش‌های شدید آسیب دیده‌اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به صدای لوکوموتیوها قبل از انتقال به زیر زمین،گفت: در گذشته صدای این لوکوموتیوها مردم منطقه را آزار می‌داد و امروز هواکش‌های تونل موجب آزار مردم می‌شود. متاسفانه پارکینگ‌هایی که در طبقه دوم تونل احداث شده امروز به جای امنی برای معتادین تبدیل شده است.

وی با اشاره به مراجعات مکرر شهروندان این دو منطقه به اعضای شورای شهر تهران، اظهار کرد: باید مشکل آلودگی صوتی و معضلات مردم این منطقه مرتفع شود و پیشنهاد می‌کنم تونل احداث شده به میزان دو کیلومتر دیگر امتداد پیدا کند و تا بیرون شهر ادامه داشته باشد و اگر امکان عبور خط تهران اهواز نیز از این تونل وجود دارد می‌توان این دو خط را تا بیرون از شهر امتداد داد و در آنجا از یکدیگر جدا شوند.

اسماعیل دوستی : شهرداری و راه آهن از مواضع خود کوتاه بیایند تا مردم آسیب نبینند

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا با اشاره به اینکه بعد از برجام تنها حوزه ای که توانست از ال سی و فاینانس ها برای توسعه استفاده کند، راه آهن بوده است، گفت: دو سوال در خصوص رفع مشکلات عبور خطوط مترو از مناطق ۱۷ و ۱۸ مطرح است که باید از سوی مسئولان پاسخ داده شود.

اسماعیل دوستی پس از ارائه گزارش مدیرعامل راه اهن جمهوری اسلامی تصریح کرد: از مسئولان راه آهن می خواهم این سوال را پاسخ دهند که آیا می شود قطارهای دیزلی را در ورود به شهر برقی کرد؟ سوالی که خود من نیز پاسخ آن را نمی دانم که آیا این امکان وجود دارد یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه دوگانه سوز شدن قطارها اگر امکان پذیر باشد در کاهش آلودگی ها تا حد قابل توجهی اثرگذار است، خاطرنشان کرد: ساماندهی و تملک اراضی آزاد شده راه آهن نه در بودجه شهرداری پیش بینی شده و نه در برنامه شهرداری و محمل قانونی ندارد.

این عضو شورا ادامه داد: می توانیم هزینه خرید اراضی را از محل فروش املاک و تهاترها پرداخت کنیم تا شهرداری نیز گرفتار تامین مالی نشود.

وی متذکر شد: اگر کمیسیون ماده ۵ بخواهد تصمیم بگیرد تصمیم ۱۸ گانه می گیرد. به طوری که حتی اگر مدیرعامل راه آهن بگوید که ملک های تجاری به جای هزینه ها می خواهد، ممکن است رای های کمیسیون ماده ۵ مغایر با تصمیمات باشد.

دوستی تاکید کرد: هم شهرداری باید از آنچه در نظر دارد کمی کوتاه بیاید و هم راه آهن تا توافق ها صورت گیرد.

اقبال شاکری : مردم را نجات دهید

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه راه آهن فرصتی برای توسعه شهرهاست، گفت: چگالی خدمات خوبی که راه آهن می دهد باعث بهبود زندگی مردم می شود.

اقبال شاکری پس از ارائه گزارش مدیرعامل راه آهن با تاکید بر اینکه بالاخره مسائلی در خصوص عبور خطوط راه آهن از مناطق ۱۷ و ۱۸ مطرح شده است که باید با یک تصمیمی که به نفع مردم گرفته می شود رفع شود، تصریح کرد: زندگی امروز مردم در این دو منطقه به تصمیم ما مسئولان وابسته است.

وی از مسئولان راه آهن خواست در محضر نمایندگان مردم تهران در شورا تصمیم تاریخی بگیرند تا از فردا شهرداری زمین ها را در اختیار بگیرد و اقدامات مدیریت شهری را انجام دهند.

شاکری با تاکید بر اینکه اگر یک روز هم بگذرد و مشکلی به وجود آید ما مسئول اتفاقاتی هستیم که برای مردم رخ می دهد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می دهم این زمین ها فردا به شهرداری واگذار شود اما توافق ها ظرف مدت یک ماه انجام شود تا هر چه زودتر مردم این دو منطقه نجات یابند و امروز از زبان شهرداران این منطقه خبر خوشی بشنوند.

ابوالفضل قناعتی : ایستگاه راه آهن شهر ری بهره برداری شود

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات ناشی از عبور خطوط راه آهن از مناطق جنوبی تهران، گفت: صورت مسله مشخص است. امروز باید مشکلات را برش دهیم و هرکسی موعظه و نصیحت نکند زیرا این حرف ها برای مردم منطقه ۱۷ و ۱۸ نان و آب نمی شود.

ابوالفضل قناعتی پس از ارائه گزارش مدیرعامل راه آهن با تاکید بر اینکه باید تصمیمی گرفته شود که برای خوشحالی مردم در رسانه ها اعلام شود، تصریح کرد: اگر این مشکلات برطرف نشود، ما مسئول هستیم.

وی همچنین به دغدغه مردم شهرری اشاره کرد و گفت: مردم شهرری برای اینکه بتواند سفر کنند، دغدغه دارند ایستگاه نزدیک شان به بهره برداری برسد تا برای استفاده از راه آهن مجبور به رفتن به ایستگاه راه آهن مرکز تهران نشوند و از سفرهای غیرضروری از شرق به غرب کاسته شود.

احمد دنیامالی: تعارضات شهرداری و راه اهن حل شود

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران پس از ارائه گزارش مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه با استقرار جت فن ها این تجهیزات به صورت متمرکز عمل می کنند و در نتیجه در این نقطه آلودگی زیادی به وجود می آید، تصریح کرد: قرار بود یک فیلتراسیون انجام شود که از قضا تولید داخل نیز داریم و می تواند بخشی از مشکلات محدوده های خطوط را حل کند.

وی با اشاره به اینکه اگر مانند جلسات امروز۱۰ جلسه دیگر نیز برگزار شود به نتیجه نمی رسیم، گفت: معتقدیم که این محور باید محور گردشگری و پیاده راهی و تفریحی شود که با توجه به کمبودهایی که داریم شهرداری می خواهد فضای سبز ایجاد کند. این در حالی است که شهرداری قیمت خریداری زمین های آزاد شده را بر اساس نرخ فضای سبز می دهد، اما مسئولان راه آهن نرخ تمام شده را مطرح می کنند که با یکدیگر بسیار فرق دارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر توافق ها به صورت یک مصوبه نشود و این دو عدد را به هم نزدیک نکنیم، یک سال دیگر جلسه بگذاریم بار دیگر وضعیت به همین شرایط ادامه دارد و هنوز شرمنده مردم خواهیم بود.

دنیامالی تاکید کرد: باید تلاش کنیم که توافق ها انجام شود. شهرداری نمی تواند پول نقد بدهد و در قالب تهاتر می تواند معوض بدهد. پس لازم است که یک لایحه برای تصویب آورده شود تا مشکلات مالی برطرف شود.

محسن سرخو : پیشنهادات مکتوب شهرداری و راه آهن برای حصول توافق به شورا ارائه شود
رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر پیشنهاد داد که هم شهرداری تهران و هم راه آهن جمهوری اسلامی پیشنهادات مکتوب شان را برای حل مشکلات کنونی مناطق ۱۷ و ۱۸ به صورت مکتوب به شورای شهر تهران بدهند تا در کمیسیون عمران و حمل و نقل به صورت تخصصی بررسی شود.

محسن سرخو با بیان اینکه همه اعضای شورای شهر و مسئولان راه آهن همگی اذعان دارند که وضعیت کنونی مطلوب نیست و باید تغییراتی در شرایط مناطق و در بالای تونل ها ایجاد شود، تصریح کرد: پیشنهاد من این است که نگوییم ظرف مدتی کاری انجام شود بلکه پیشنهاد مکتوب شان را برای شورای شهر ارسال کنند.

وی با بیان اینکه باید مشکلات در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در قالب جلسه ای مشترک به دور از بحث های حاشیه ای رفع شود، خاطر نشان کرد: انتظار داریم بحث های تخصصی شود نه اینکه دردل کنیم.

سرخو همچنین پیشنهاد داد که در خصوص تغییر کاربری اراضی آزاد شده نیز پرونده این ساماندهی ها به کمیسیون ماده ۵ وارد شود تا تعیین تکلیف شود.

پرویز سروری :اگر مشکل راه آهن حل نشود این مردم هستند که متضرر می شوند

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در صحبت های امروز مدیرعامل راه آهن هم صداقت بوده است و هم دوستی، گفت: این صداقت فرصتی است برای حل مشکلات مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز پس از ارائه گزارش مدیرعامل راه آهن تهران با تاکید بر اینکه اگر ما انعطاف به خرج دهیم به جیب مردم می رود و اگر دولت هم انعطاف به خرج دهد باز هم به جیب مردم می رود، ادامه داد: بی شک نباید اجازه دهیم وضعیت کنونی ادامه یابد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات کنونی نباید تبدیل به تهدید شود، خاطر نشان کرد: تنها افرادی که از مشکلات فعلی آزار می بینند، مردم هستند. پس نباید حل مشکلات را درگیر زمان کنیم.

سروری پیشنهاد داد حل مشکلات کنونی در تهاتر با دولت رفع شود و به آینده موکول نشود.

علی صابری: برگشت اراضی در اختیار راه‌آهن به شهرداری

علی صابری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: برگشت اراضی در اختیار راه‌آهن به شهرداری شاید به صورت یکجا به لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد اگر این اراضی به صورت بخش بخش دیده شود و هر یک از بخش‌ها توسط کمیسیون ماده ۵ تعیین کاربری شوند، قطعا براساس کاربری تعیین شده، شهرداری می‌تواند با توجه به نیاز منطقه، زمین‌ها را خریداری کند.

احمد مسجد جامعی: ایجاد کمیته مشترک شورا ،شهرداری و را آهن برای حل مشکلات مردم

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تبدیل زمین های اطراف خطوط راه آهن در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران به فضای سبز نیازمند اعتبار است، گفت: برای رفع مشکلات شهروندان شعاری سخن نگوییم.

احمد مسجد جامعی با اشاره به پیشنهاد تبدیل زمین های اطراف خطوط راه آهن در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران به فضای سبز تاکید کرد: در شرایط بی پولی شهرداری و بدون مصوبه و ردیف در بودجه، چگونه می توان فضای سبز ایجاد کرد.

وی گفت: ۲۴۰ هکتار زمین در اطراف خطوط راه آهن، سرمایه ای در اختیار شرکت راه آهن است که می تواند در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد.

وی گفت: ایجاد پیاده راه و فضای تفرجی در این زمین ها پس از قرار گرفتن در اختیار شهرداری نیازمند برنامه ریزی است.

مسجد جامعی تاکید کرد: شهرداری هنوز طرحی برای این مناطق به شورای شهر ارائه نکرده است.

وی پیشنهاد کرد: کمیته مشترکی بین شورا، شهرداری و راه آهن مشکلات این مناطق را بررسی کنند.

عبور خطوط راه آهن از مناطق ۱۷ و ۱۸ موجب نارضایتی ساکنان این مناطق شده است.

دیدگاه کاربران