عضویت در خبرنامه الکترونیک
شهردار منطقه 3 :

تدابیر تازه مدیریت شهری برای پایانه اتوبوسرانی زنجان

کد خبر: 73833
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۳:۲۴ ب.ظ

نجان، شهری با مشکلات فراوان در حوزه شهری است. گرچه شهرداری سعی دارد موانع را از پیش پای شهروندان بردارد و شهری در خور آنها بسازد، اما به دلیل موانعی چون کمبود اعتبار و چالش‌های پیش روی مدیریت‌ها نتوانسته راه برون رفت لازم را بیابد.

به گزارش نداي مردم، یکی از این مشکلات که در مرکز شهر دیده می‌شود پایانه اتوبوسرانی است. پایانه‌ای که به دو بخش تقسیم شده و هر روز هزاران مسافر در آن در حال جابه جایی هستند.
سال ۹۳ بود که اجرای طرح پروژه سبزه میدان موجب انتقال پایانه اتوبوسرانی از پشت ساختمان موزه مردان نمکی به ضلع غربی مسیر ارتباطی با خیابان امام خمینی(ره) شد. پایانه سابق تقریبا برای هر اتوبوس بخش مشخصی را داشت اما مکان فعلی قسمت‌های مشخصی را ندارد. چرا که مخصوص پایانه اتوبوسرانی نیست و اصلا استاندارد به نظر نمی‌رسد. علاوه بر این موضوع نبود ایستگاه‌های انتظار مسافر ، کیوسک‌های شارژ بلیت و حتی نبود پل و پیاده‌رو مناسب مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است. با پیگیری‌های همشهری مبنی بر مناسب‌سازی نشدن پیاده‌رو این محدوده، شهرداری منطقه ۳ در کمترین زمان ممکن اقدام به مناسب‌سازی کرد اما مشکلات فقط به این مورد خلاصه نمی‌شود. در نتیجه همشهری برای مطرح شدن برخی از معضلات این پایانه سراغ مسئولان مربوطه رفته است.

نصب پل
شهردار منطقه ۳ در خصوص وجود مشکلاتی چون نبود پل در محوطه بیرونی پایانه می‌گوید: مطرح شدن این موضوع به عنوان مشکل کاملا منطقی است و شهرداری روی آن تمرکز نکرده است. طی چند روز آینده شخصا از این محدوده بازدید می‌کنم.
«مصطفی رضایی» ادامه می‌دهد: مسافران باید به راحتی از پیاده‌رو گذر کنند تا بتوانند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند که پس از بازدید، دستورهای لازم در خصوص نصب پل برای عبور شهروندان در کمتر از ۱۵ روز داده می‌شود. همان‌طور که طبق پیگیری‌های خبرنگار این روزنامه بحث مناسب‌سازی پیاده‌رو نیز در کمترین زمان ممکن توسط افراد متخصص اجرایی شد.

انتظار برای سوار شدن
نبود ایستگاه‌های انتظار و ساعاتی که مسافران باید برای رسیدن اتوبوس در انتظار باشند از دیگر معضلاتی است که آزار دهنده است. شهردار منطقه۳ در این باره می‌افزاید: نصب این ایستگاه‌ها وظیفه سازمان اتوبو‌سرانی است. با این حال شهرداری منطقه۳ با نصب تعدادی صندلی بار این مشکل را تا حدی برای مسافران کاهش داده است.

هدررفت سرمایه
گذری حتی سطحی از پایانه فعلی اتوبوسر‌انی زنجان بسیاری از مشکلات را در برابر دیدگان به رخ می‌کشد. ایجاد گره‌های ترافیکی در مرکز شهر و دشواری عبور و مرور مردم از خیابان‌ها و به دلیل شلوغی از معضلاتی است که مکان فعلی پایانه ایجاد کرده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان درباره چگونگی حل این معضل معتقد است: با توجه به این‌که اجرای طرح سبزه میدان بار دیگر در دستور کار مسئولان قرار گرفته است پایانه فعلی مکان همیشگی استقرار اتوبوس‌ها نخواهد بود و اتخاذ هر تصمیمی در مورد تغییر وضعیت فعلی موجب هدر رفت هزینه‌ها خواهد شد.

تصمیم اصلی
«سمانه شاد دل» با بیان این‌که در این حوزه تصمیم اصلی بر این است که پایانه اتوبوسرانی به هیچ عنوان در مرکز شهر مستقر نباشد، اظهار می‌کند: در نظر داریم در آینده نزدیک پایانه اتوبوس‌ها را به صورت تقسیم‌بندی شده در نقاط مختلف که با هسته مرکزی فاصله مناسبی داشته باشند فعال کنیم تا نه تنها عبور و مرور برای اتوبوس‌ها و همچنین دسترسی آسان برای شهروندان مهیا شود، بلکه ترافیک ایجاد شده به دلیل مکان فعلی پایانه اتوبوس‌ها نیز تسهیل یابد. وی ادامه می‌دهد: با توجه به اجرای طرح پروژه سبزه میدان فعلا پیشنهاد شده است که این پایانه به بخشی از خیابان دلجویی انتقال پیدا کند. این پیشنهاد در مرحله بررسی است و هنوز به صورت قطعی تصمیم‌گیری نشده است، اما به نظر می‌رسد تا آخر امسال انتقال این پایانه انجام شود.

کیوسک پایانه
کیوسک شارژ بلیت اتوبوس‌ها در پایانه اتوبوسر‌انی فقط یک عدد است که جوابگوی نیاز خیل مسافرانی نیست که هر روز از اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار زنجان چرایی نصب نشدن کیوسک را این گونه بیان می‌کند: فراخوان‌هایی برای سرمایه‌گذاران ارائه شده اما هیچ استقبالی را شاهد نبوده‌ایم. از این‌رو تاکنون نصب این ایستگاه‌ها ممکن نشده است.
وی درباره چگونگی رفع این مشکل می‌گوید: ‌اکنون در حال آسیب‌شناسی هستیم که دلیل رغبت نکردن سرمایه‌گذاران برای نصب ایستگاه‌های انتظار چیست. از این‌رو به محض یافتن مانع اصلی با رفع آن بار دیگر برای جذب سرمایه‌گذار اقدام می‌کنیم تا شهروندان در این باره به وضعیت متعادلی دست پیدا کنند و دیگر مشکلات کنونی ایجاد نشود.

دیدگاه کاربران