عضویت در خبرنامه الکترونیک
مدیر پروژه مطالعات طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی:

اتصال قطارهای حومه ای با ۷ قطب حمل و نقلی

کد خبر: 74838
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ ق.ظ

مدیر پروژه مطالعات طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی گفت: سیاست کشور این است که ریل حومه ای تقویت و فضاهای شهری به سمت فضاهای مطلوب تر سوق داده شود.

به گزارش نداي مردم ، حمید سیادت موسوی دبیر کمیته علمی شهرسازی ریل پایه ۲ ، در کارگاه طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه امروزه حمل و نقل ریلی و توسعه این بخش به مهم ترین موضوع در بین دیگر زیرساخت های کشور تبدیل شده است، گفت : بخش شهرسازی ریلی پایه یکی از این موضوعات است که خوشبختانه راه آهن کشور با برگزاری اولین همایش در سال گذشته، خود را برای همایش دوم آماده می کند.

وی افزود: توسعه ناوگان همچنین توسعه خطوط ریلی از جمله برنامه ها و سیاست های این حوزه است که اکثر متخصصان و دست اندرکاران را با موضوعات و محورهای مختلف جهت رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده مواجه کرده است.

سیادت موسوی با اعلام اینکه از سال های گذشته موضوع مجموعه شهری و استفاده از حمل و نقل ریلی مطرح بوده است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت این بخش مهم و حیاتی ، مطالعاتی از سال ۱۳۵۰ برای کلان شهری چون تهران در زمینه گسترش حمل و نقل ریلی و جهت گیری برنامه ها برای استفاده از خطوط ریلی و ناوگان مربوط به آن صورت گرفته است.

دبیر کمیته علمی شهرسازی ریل پایه ۲ بیان کرد: در سال ۱۳۸۳ مطالعات (سیسترا ) با هدف بازنگری خطوط ریلی تهران آغاز شد که سه رویکرد بزرگراه محور، مترو محور و حمل و نقل مختلط را در خود جای داده بود.

وی اضافه کرد: طی این مطالعه، از بین سه رویکرد، رویکرد حمل و نقل مختلط برای کلان شهر تهران انتخاب شد.

سیادت موسوی به گزارش های این طرح ، اشاره کرد و گفت: در این طرح، مسیر خطوط طراحی شده برای تهران به تفکیک خیابان و ایستگاه ارائه شده است .

وی درباره طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی گفت: بنابر این طرح که بخشی از طرح جامع حمل و نقل ریلی ایران است ، دستیابی به شبکه ریلی کارآمد تا سا ۱۴۰۹ یا ۲۰۳۰ میلادی، برای همه استان ها و حومه شهرها افزایش یافته و همه خطوط به صورت یکپارچه به یکدیگر متصل خواهند شد.

مدیر پروژه مطالعات طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی ادامه داد: این طرح جوابگوی پراکندگی جمعیت در کشور و سازماندهی تمامی شقوق حمل و نقلی خواهد بود.

وی بیان کرد: طی برنامه بلند مدت حمل و نقل ریلی ۴ خط اکسپرس، ۸ خط شهری و ۵ خط تراموا و یک خط مونوریل طراحی شده است که در صورت اجرای این طرح شاهد رشد بی سابقه جابجایی مسافر از طریق شبکه ریلی درون و برون شهری هستیم بطوریکه در سال ۱۴۰۹ با رشد ۷۵ درصد جابجایی مسافر بین تهران و حومه مواجه می شویم.

سیادت موسوی افزود: با اجرای این طرح، حمل و نقل در تهران توسعه یافته بطوریکه حمل و نقل ریلی با ۷ قطب دیگر حمل و نقلی و دروازه های خروجی ارتباط تنگاتنگ برقرار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کشور نسبت به ریل به خصوص حمل و نقل ریلی شهری و حومه ای رویکرد مثبت دارد، خاطر نشان کرد: خوشبختانه دولت نسبت به این بخش زیرساختی نگرش مثبت داشته و تاکنون از طرح های مختلف استقبال کرده است.

وی افزود: سیاست کشور این است که ریل حومه ای تقویت و بتواند فضاهای شهری را به سمت فضاهای مطلوب تر سوق دهد و حومه ها را به عنوان گزینه های مناسب برای زندگی مطلوب معرفی کند.

سیادت موسوی اظهار کرد: در همین راستا یکی از مطالعاتی را که انجام داده ، مطالعه طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی ( سیسترا) در سال ۱۳۸۵ بوده که با همکاری مشاوران ایرانی و خارجی است.

مدیر پروژه مطالعات طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی گفت: این طرح روش خوبی برای انجام مطالعات حمل و نقل ی شهری در کشور است که می تواند در آینده توسعه صنعت ریلی را به دنبال داشته باشد.

در ادامه این جلسه مهرداد تقی زاده عضو هیات مدیره درباره اهمیت حمل و نقل حومه ای عنوان کرد: بحث حومه ای و قطارهای مربوط به این بخش از گذشته مورد توجه دست اندرکاران ریلی بوده است.

وی اظهار کرد: با توجه به حجم یاد خودروهایی که از حومه شهرهای بزرگ به کلان شهری چون تهران می آیند، اهمیت وجود خطوط حومه ای را در کشور دو چندان کرده است.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم بحث قطارهای حومه ای و توسعه این خطوط در دستور کار گرفت و امروز شاهد جابجایی تعداد زیادی مسافر از حومه به پایتخت هستیم که با اجرای طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی، شاهد رشد روز افزون جابجایی ها از طریق ریل درون شهری و یکپارچگی خطوط حمل و نقلی مختلف با یکدیگر خواهیم بود.

کارگاه طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی با حضور متخصصان حمل و نقل، شهرسازی و سایر حوزه های مرتبط در راه آهن برگزار شد.

*افزایش خدمات رفاهی برای جانبازان و معلولان

معاون مسافری شرکت راه آهن از افزایش خدمات رفاهی راه آهن برای جانبازان و معلولان کشور خبر داد.

محمد راشدی گفت: امروز سمت و سوی راه آهن در کنار اهداف چشم انداز، دستیابی به جایگاه برتر در ارائه خدمات مسافری همانند کشورهای توسعه یافته است، بنابراین ارائه راهکارهای مناسب می تواند راه آهن را برای دست یافتن به ایده ال ها کمک کند.

راشدی در جلسه دیدار خود با نائب رییس انجمن جانبازان نخاعی و عضو هیات مدیره این انجمن، با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از مسافران ریلی را زائران مشهد مقدس تشکیل می دهند، گفت: ایجاد اداره کل خدمات ایستگاهی در راه آهن از سال های گذشته با هدف ارائه خدمات با کیفیت ، نیاز سنجی ایستگاه ها و فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم جهت رفاه مسافران یک ضرورت اعلام و در جهت راه اندازی آن اقدامات خاصی صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه ایستگاه راه آهن تهران، مرکز و شاهراه اصلی حرکت قطارها به محورهای مختلف است، نیاز سنجی جهت بکارگیری خدمات ویژه مسافران به خصوص مسافران جانباز، معلول و ناتوان از همان سال ها اولیه، آغاز شد و اداره کل خدمات ایستگاهی اقدامات اصلی را به مرحله اجرا در آورد.

وی با اشاره به برخی از برنامه های اجرایی در ایستگاه راه آهن تهران گفت : همسطح سازی پل ورودی و خروجی ایستگاه، ایجاد رمپ، پله برقی، آسانسور و ایجاد سرویس های بهداشتی مختص این افراد از جمله فعالیت هایی بود که در ایستگاه راه آهن تهران انجام و به عنوان الگویی برای دیگر ایستگاه های پرتردد ریلی معرفی شد.

معاون مسافری راه آهن با بیان اینکه راه آهن ضمن ایجاد واحد خدمات ویژه در راه آهن، مناسب سازی را در ایستگاه مشهد و تبریز آغاز کرده و به نتایج مطلوبی رسیده است، گفت: با توجه به اینکه ایستگاه راه آهن مشهد یکی از پرتردد ترین ایستگاه ها بعد از راه آهن تهران محسوب می شود، این ایستگاه مناسب سازی شده است وراه آهن تبریز نیز مراحل اجرایی این طرح را طی می کند.

وی به مناقصه ای که اخیرا در جهت تجهیز نمازخانه ها و ایستگاه های بین راهی محور تهران – مشهد به امکانات رفاهی انجام شده است ، اشاره کرد و افزود: برای مسیرهای بین راهی گرمسار، سمنان، دامغان، نقاب، شاهرود، نیشابور و مشهد امکاناتی چون پله برقی، آسانسور و همسطح سازی سکوها و و دیگر اقدامات ویژه مسافران و زائران اجرا می شود.

معاون مسافری راه آهن با اشاره به عمر بالای ناوگان ریلی، اظهار کرد: عمر بالای ناوگان مسافری موجب شده است تا نتوانیم طرح مناسب سازی را در داخل واگن ها اجرا کنیم اما همزمان با اجرایی شدن طرح نسبت به ارائه خدمات ویژه برای سوار یا پیاده شدن مسافران جانباز، معلول و ناتوان اقدادم و امکانات رفاهی را فراهم خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه اعضای انجمن جانبازان نخاعی می توانند ضمن بازدید از ایستگاه راه آهن تهران و دیگر ایستگاه ها که طرح مناسب سازی جهت رفاه مسافران اجرا شده است ، گفت: استقرار خودروهای برقی و ماشین بالابر برای افراد ناتوان در راه آهن تهران، مشهد و تبریز انجام و ماشین بالابر در ایستگاه های تهران و مشهد عملیاتی شده است و در تبریز هم مستقر خواهد شد.

وی اضافه کرد: سفارش دو خودرو برقی هم برای ایستگاه راه آهن تهران داده شده است که به زودی در سکوهای ایستگاه برای سوار و پیاده شدن مسافران استفاده خواهد شد.
معاون مسافری راه آهن گفت: همچنان تخفیف ۵۰ درصد بهای بلیت قطار برای تمامی جانبازان و خانواده شهدا در راه آهن اعمال می شود و شرکت های مسافری برغم خصوصی شدن، این تخفیف را اجرا می کنند.

*تدوین نقشه راه برای ارتقای خدمات ایستگاهی در راه آهن

در ادامه امیر بهادر عبدالمحمدی مدیر کل خدمات ایستگاهی راه آهن با اشاره به این موضوع که مناسب سازی ایستگاه ها برای افراد ناتوان جسمی و حرکتی ، از دو سال گذشته آغاز شده است ، گفت: طی مطالعات گسترده ای که کارشناسان اداره کل خدمات ایستگاهی با الگوگیری از کشورهای اروپایی و پیشرفته در حمل و نقل ریلی صورت گرفت، نقشه راهی جهت رفاه مسافران برای افراد ناتوان جسمی و حرکتی، نابینا و ناشنوا اجرا و پیاده سازی شد.

وی افزود: سند بالادستی تدوین و تهیه شد و تمامی عملیات مختص ایستگاه های ریلی که هم جهت با مناسب سازی باشد، مبتی بر این سند به اجرا خواهد رسید.

عبدالمحمدی خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای ایستگاه های بین راهی۲۷نمازخانه و سرویس بهداشتی قابل استفاده جانبازان و معلولین در حال ساخت است که تا پایان سال به بهره برداری خواهند رسید.

*۶۰ هزار جانباز قطع نخاعی در کشور وجود دارد

در این جلسه حسن ابوطالبی نائب رییس انجمن جانبازان نخاعی با اشاره به اینکه در داخل واگن های قطار جایگاهی برای استقرار ویلچر وجود نداشته عنوان کرد: ایجاد پارکینگی برای معلولان و جانبازان و تدوین دستورالعملی در جهت تجهیز واگن ها به امکانات مورد نیاز افراد ناتوان از جمله مواردی است که راه آهن اقدامات اساسی را برای ان انجام دهد.

ابوطالبی با بیان این موضوع که حدود ۶۰ هزار جانباز و معلول قطع نخاعی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به این آمار و همچنین ۸۰ هزار جانباز و معلول غیر قطع نخاعی، باید مکان های عمومی برای تردد راحت آنان مجهز به امکانات خاص و ویژه شود.

نائب رئیس انجمن جانبازان نخاعی افزود: ضرورت اجرای طرح مناسب سازی در همه اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل عمومی از جمله راه آهن می تواند پیامدهای مثبتی را در جامعه جانبازان و معلولان به وجود آورد.

* مناسب سازی جابجایی جانبازان و معلولان خواهان دانش و انگیزه است

سردار بنایی عضو هیات مدیره انجمن جانبازان نیز در ادامه گفت: طبق اعلام یونسکو ۱۲٫۵ در صد از جمعیت کشور ایران معلول هستند و ۷٫۵ درصد را کهنسال تشکیل داده است، بنابراین مکان های عمومی و همچنین جابجایی آنان در وسایل حمل و نقلی عمومی، نیاز به ساماندهی دارد.

وی گفت : جامعه جانبازان و معلولان بر این باور هستند که مناسب سازی اماکن مورد نظر هزینه زیادی را نمی خواهد اما دانش و انگیزه بسیاری را خواهان است.

سردار بنایی با اشاره به این مطلب که مسافرت با قطار به عنوان مناسب ترین و ایمن ترین وسسیله حمل و نقلی شناخته شده است، افزود: یکی از نقاط ضعف در ایستگاه های راه آهن کشور نبود برخی امکانات ویژه جهت جابجایی معلولان و جانبازان است که خوشبختانه این امر در تهران و مشهد طبق اهداف مورد نظر اجرایی شده است و امیدواریم در سایر ایستگاه های دیگر نیز عملیاتی شود.

عضو هیات مدیره انجمن جانبازان تصریح کرد: امیدواریم با طراحی مناسب جهت رفاه مسافران ناتوان، در آینده شاهد توسعه امکانات مطلوب برای جابجایی آنان باشیم.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه ایستگاه راه آهن تهران با ارائه و پیاده سازی طرح مناسب سازی توانسته الگویی برای دیگر ایستگاه ها باشد و روند ارتقای خدمات را طی کند.

دیدگاه کاربران