عضویت در خبرنامه الکترونیک
رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان :

اهمیت توجه به جانمایی واحدهای بهداشتی و درمانی در بحث توسعه شهری

کد خبر: 75630
تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲ ق.ظ

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: با پایش و رفع نقص شهرک سلامت شرق اصفهان و افتتاح شهرک‌های دیگر در نقاط دیگر شهر، می‌توانیم تا حد زیادی ترافیک شهری را کنترل کنیم.

به گزارش نداي مردم، نشست تأثیر واحدهای درمانی – بهداشتی بر ترافیک شهر اصفهان دوشنبه شب با حضور مسؤولان ذی‌ربط برگزار شد. بررسی معضل ترافیک و آلودگی زیست محیطی به‌ عنوان دو مشکل اساسی کلان‌شهرها و ارائه راهکار از جمله محورهای این نشست بود.

** ضابطه خاصی برای استقرار و توزیع پزشکان نداریم

غلامحسین صادقیان اظهار کرد: به‌ جز خیابان آمادگاه که از قدیم‌الایام مرکز تجمع پزشکان بوده است؛ کلنی‌هایی که از مطب پزشکان در خیابان‌های دیگر شکل گرفته است غالباً در کنار بیمارستان‌های مجهز به وجود آمده است و از نمونه‌های آن می‌توان به خیابان‌های هشت‌بهشت غربی و شمس‌آبادی و شریعتی اشاره کرد؛ به دنبال این مطب‌های خصوصی، داروخانه و آزمایشگاه و فیزیوتراپی نیز می‌آید.

وی افزود: وجود بیمارستان‌ها در مناطق مسکونی علاوه بر مشکلات بهداشتی، سبب ترافیک سنگین در این مناطق و سلب آسایش از زندگی مردم آن محله می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ضابطه خاصی برای استقرار و توزیع پزشکان نداریم و طبق قانون هر پزشکی پس از اخذ مجوزهای لازم، هرکجای شهر که اراده کند، می‌تواند یک مطب خصوصی بزند و جایی مطب می‌زند که نزدیک به یک واحد درمانی بیمارستانی باشد.

صادقیان راه‌حل این مشکل را اتخاذ یک رویکرد استانی دانست و مطرح کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای انتقال بیمارستان‌های خورشید و عیسی بن مریم به مکان‌های دیگر اعلام آمادگی کرده است؛ این کار تا حد زیادی می‌تواند از بار ترافیکی خیابان‌های اطراف این دو بیمارستان بکاهد.

وی بیان داشت: عدم تناسب نوع کاربری و نوع بهره‌برداری نیز یکی دیگر از مشکلات است. پزشکی واحد مسکونی در یک آپارتمان را تبدیل به مطب شخصی می‌کند و همین امر سبب آزار همسایگان می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: با پایش و رفع نقص شهرک سلامت شرق اصفهان و افتتاح شهرک‌های دیگر در نقاط دیگر شهر، می‌توانیم تا حد زیادی ترافیک شهری را کنترل کنیم.

** در بحث توسعه شهری، جانمایی واحدهای بهداشتی و درمانی بسیار حائز اهمیت است

مصطفی بهبهانی در همین خصوص گفت: عواملی که سبب بروز دو مشکل اصلی ترافیک و آلودگی زیست‌محیطی در کلان‌شهرها می‌شود؛ متعدد است که بحث کردن به‌صورت کلان و کلی نیز نتیجه‌ای ندارد و باید به‌صورت موردی و جزئی بحث کرد تا بتوان نتیجه مطلوب را کسب کرد.

وی اذعان کرد: یک واحد درمانی که در گوشه‌ای از شهر ایجاد می‌شود خواه‌ناخواه مسافرت‌های بهداشتی و درمانی را نیز در داخل شهر سبب می‌شود که این موجب اذیت شدن اهالی می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی استان اصفهان اضافه کرد: در بحث قوانین نیز خلأ جدی داریم و مجریان قانون و مدیران شهری نیز به مشکل برمی‌خورند. در بحث توسعه شهری جانمایی واحدهای بهداشتی و درمانی نیز بسیار حائز اهمیت است.

**ترافیک و کمبود دستگاه‌های اورژانس عامل تأخیر رسیدن آمبولانس‌ها بر بالین بیماران است

محسن افتخاری، مسؤول امور پایگاه‌های اورژانس استان اصفهان با بیان استاندارد جهانی حضور اورژانس بر بالین بیمار گفت: استاندارد جهانی در این موضوع هشت دقیقه است که در اصفهان به علت مشکلات ترافیکی و کمبود دستگاه‌های اورژانس، بالغ‌ بر ۴۰ درصد حضور اورژانس بر بالین بیمار بیش از هشت دقیقه است.

وی یاد آور شد: مراکز درمانی خود باعث ایجاد ترافیک می‌شوند و همین ترافیک سبب محروم شدن عده‌ای دیگر از خدمات درمانی اورژانس می‌شود. طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت باید در کنار یکدیگر پیگیری شود.

**محیط‌زیست در بحث ترافیک شهری و آلودگی هوا منفعلانه وارد شده است

سید محمود نجفی عنوان کرد: کسی که نیاز به مراجعه به مراکز درمانی دارد، هیچ‌چیز جلودارش نیست؛ چرا که مثل کسی نیست که برای خرید از خانه خارج شده و به خاطر ترافیک منصرف می‌شود.

وی بیان داشت: متأسفانه محیط ‌زیست مانند بقیه موضوعاتی که فعالیت خاصی در آن‌ها نداشته، در حل معضل ترافیک هم منفعلانه وارد شده است.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام‌مهندسی استان اصفهان اذعان داشت: همیشه به جای این که به فکر پیشگیری باشیم به مدیریت بحران فکر می‌کنیم.

نجفی خاطر نشان کرد: آمار بیماری‌های صعب‌العلاج در اصفهان به‌شدت بالا رفته ولی وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

وی یادآور شد: آلودگی هوا و غلظت زیاد ریز گردها در اصفهان بیداد می‌کند و طبق اعلام صدا و سیما در چند وقت گذشته بی‌کیفیت‌ترین بنزین‌ها هم مربوط به دو شهر اصفهان و اراک است.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام‌مهندسی استان اصفهان ادامه داد: پالایشگاه اصفهان بنزین یورو ۴ تولید می‌کند اما این بنزین باید به تهران ارسال شود و سهم مردم اصفهان، بنزین بی‌کیفیت و آلوده کننده هوا است.

نجفی تصریح کرد: بیست سال است که ساخت متروی اصفهان ادامه دارد و این‌چنین حق مردم ادا نشده و این شرایط زندگی مردم را نابود می‌کند. همچنین مزارع شرق اصفهان با آب‌های آلوده و پس آب‌های فاضلاب آبیاری و کسی جلودار آن نیست.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام‌مهندسی استان اصفهان تأکید کرد: ضعف قوانین بیداد می‌کند وهم چنان با قوانین بیست سال پیش کارها پیش می‌رود. در صورتی که اگر از مبدأ جلوی بعضی کارها گرفته شود، آن‌وقت در آمادگاه نیز تجمع بیمار نداریم.

** صعب‌العلاج بودن بیماری‌ها به عهده شهرداری است

رجبعلی قاسمی نیز در این نشست گفت: آنچه که برخی به آن اشاره داشتند، همگی به عهده شهرداری‌هاست و به محیط ‌زیست ارتباط ندارد.

وی صعب‌العلاج بودن بیماری‌ها را به عهده شهرداری دانست و بیان داشت: شهرداری عامل بیماری‌های صعب العلاج است، چرا که هنوز اتوبوس‌های خود را به روز نکرده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان همچنین اذعان داشت: وقتی کسی برای گرم کردن خود لاستیکی را آتش می‌زند این وظیفه شهرداری است که جلو این شخص را بگیرد.

نجفی در پایان با اشاره به اینکه اصفهان اولین شهری است که بنزین یورو ۴ در آن استفاده شده، تصریح کرد: در حال حاضر اصفهان بنزین سالم و خوب دارد و مشکل آلودگی به خودروهای بی‌کیفیت برمی‌گردد./فارس

دیدگاه کاربران