عضویت در خبرنامه الکترونیک
مدیرعامل شرکت سابیر:

مشکلات قطار شهری کرج نیاز به بازنگری دارد

کد خبر: 75830
تاریخ انتشار: ۰۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴ ق.ظ

مدیرعامل شرکت پیمانکاری سابیر وابسته به شرکت شستا سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه جفای بزرگی به این شرکت شده است، می گوید: مشکلات مختلف خط ۲ قطار شهری کرج به بازنگری نیاز دارد.

به گزارش نداي مردم، سید محمود رضا سجادی افزود: این شرکت وابسته به نهاد عمومی و تامین اجتماعی است و تمام منافع آن به بیمه شده گان تامین اجتماعی تعلق می گیرد.
وی ادامه داد:اگر ما از حقوق این شرکت دفاع می کنیم در واقع دفاع از حقوق ۴۰ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی است.
سجادی با بیان اینکه وقتی قراردادی منعقد می شود همه ارکان قرارداد مطابق قانون، ملزم به رعایت بند بند قرارداد هستند ، اظهارداشت :در قرار داد قطار شهری کرج یک طرف کارفرما و مشاوران و قطار شهری است و طرف دیگر مشاوران و پیمانکاران شرکت سابیر هستند که تا به امروزهیچ بندی از قرارداد رعایت نشده است .
وی با طرح این سئوال که چرا امروز وضعیت مترو به این نقطه رسیده است ؟گفت: نوع قرارداد از ابتدا اشتباه بود.
وی بیان داشت: قراردادی که بین شرکت و پیمانکار منعقد شده در ابتدا به صورت ارزی و سپس به ریالی تبدیل شده است و بخشی که به ریال تبدیل شده می بایست نوع قرارداد تعدیل بها می شد و این اتفاق تا کنون رخ نداده است .
مدیرعامل شرکت سابیر گفت: با افزایش نرخ تورم قیمت پیمان ثابت می ماند و همین امر باعث شده این پیمان دچار مشکل شود.
سجادی گفت: تاکنون ۱۵کیلومتراز خط دو قطار شهری کرج بین میدان امام حسین (ع) تا کمالشهر کرج تونل ها و پروژه ساخته شده است و این نشان می دهد به قیمت روز از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار است .
این مسئول افزود:تعداد زیادی از ایستگاه های خط دو قطار شهری ساخته شده و بخش زیادی از تجهیزات نیز از خارج از کشور وارد شده است که نشان دهنده پیشرفت فیزیکی بالای این پروژه است .
مدیر عامل شرکت سابیر با بیان اینکه این شرکت بنگاه اقتصادی است و در مورد پروژه ها تامین کننده مالی نیست ، اظهار کرد: در لایحه بودجه قید شده که ۵۰ درصد بودجه سالانه این پروژه را شهرداری و مابقی آن را دولت پرداخت کند اما تا امروز شهرداری کرج پولی پرداخت نکرده است.
وی خاطر نشان کرد: شهرداری کرج چند قطعه زمین از طریق تهاتربه ارزش ۴۵۰ میلیاردریال در اختیار شرکت سابیر قرار داده است و این شرکت نیز اعتبار را فراهم کرده است .
سجادی بیان داشت : در این رابطه اولین قصور را شهرداری انجام داده که به تعهداتش عمل نکرده که می بایست ۵۰ درصد بودجه که در لایحه به تصویب رسیده را تامین کند.
وی ادامه داد: دولت و استاندارالبرز تمام سعی خودرا کردند و با رایزنی توانستند مبالغی را تامین کنند.
مدیر عامل سابیر یاد آور شد: اگر این پروژه تا به این مرحله رسیده با منابع مالی بوده که توسط دولت تزریق شده که البته این منابع نیز ناکافی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در سال ۹۱ تیم جدید پروژه خط دو قطار شهری را تحویل گرفت اما تانتوانست هفت ماه حقوق معوقه کارگران را پرداخت کند، گفت: در چهار سال و نیم گذشته شرکت سابیربه رغم همراهی نکردن کارفرما و کمبود منابع مالی توانسته هر ماه حقوق کارکنان را پرداخت کند.
سجادی گفت: کارکنان پروژه قطار شهری کرج در گذشته ۸۰۰ نفر بودند که اکنون به ۲۴۰ نفر نیرو رسیده است .
وی ادامه داد: چندین ماه است ، پولی در اختیار پیمانکار داده نشده تا به کارگران حقوق پرداخت کند و شرکت سابیر به صورت علی الحساب حقوق آنان را پرداخت کرده است.
مدیر عامل سابیر با اشاره به اینکه پروژه ای که چند صد نفردر آن کار می کنند و پولی از سوی کارفرما دریافت نمی کند مستعد هر نوع بحرانی است،افزود: با مدیریت این شرکت هیچ مشکلی رخ نداده است.
وی گفت: با هر یک متر حفاری بر میزان بدهی پیمانکار افزوده می شود،اگر یک شرکت خصوصی در این پروژه بود هیچ گاه این کار را ادامه نمی داد.
وی با اشاره به اینکه این شرکت با یک راهکار تصمیم گرفت زیان بدهد، افزود: با رایزنی هایی که انجام شده تلاش کردیم مشکل را حل کنیم و در جلسه ای که در سال ۹۳ با استاندار البرز و سایر ارکان پروژه برگزار شد، این موضوع مطرح شد.
وی بیان داشت: در این جلسه تصمیم بر آن شد تا با توجه به اینکه پیمانکار محق است و لایحه به شورای عالی فنی ارجاع شده مطابق با قرارداد متروی مشهد مابه التفاوت قیمت را به شرکت سابیر پرداخت کنند.
وی اظهار کرد:به استناد صحبت های اعضای حاضر در آن جلسه ، سابیر مناقصه را انجام داد وقرار شد کارها بر مبنای قیمت روز پیش برود.
سجادی اظهار داشت: طی ۲ سال گذشته شرکت سابیر دچار زیان شده است زیرا مابه التفاوت آنچه که کار شده حدود
یک هزارو۵۰۰ میلیارد ریال است که قطار شهری کرج باید آن را بپردازد.
این مسئول گفت: در زمان حاضر تونل خط دو تقریبا تمام شده است ، مشاور برآورد کرده برای کار باقی مانده حدود
۱۶ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به نرخ سال ۹۳ نیاز است .
وی با بیان عملکرد سابیر در نقاط مختلف کشور افزود:این شرکت در حوزه تامین منابع مالی از خط اعتباری چین موفق ترین شرکت در کشور است .
وی بیان داشت : پروژه هایی در حوزه وزارت نیرو فاینانس کرده ایم ، اعتبارلازم آن دریافت شده و اکنون بزرگترین سد در دست احداث کشور( سد و نیروگاه چمشیر) توسط سابیر انجام می شود.
سجادی اظهار کرد: شورای شهر کرج ۵ هزار میلیارد ریال مجوز فروش اوراق مشارکت را به قطار شهری داده که
۱۰۰۰ میلیارد ریال آن را فروخته اند و در حساب قطار شهری است و هر سه ماه مبلغی بهره به آن تعلق می گیرد و از آن کم می شود ولی این پول را در اختیار شرکت سابیر قرار نمی دهند که پروژه ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: این پول در بانک نگهداری می شود و هر ماهه از مبلغ آن کم می شود.
وی مدعی شد،وضعیتی که در کرج وجود دارد، در هیچ شهری دیده نمی شود و همین امر سبب شده که در جاهای دیگر پروژه ها به بهره برداری می رسد اما در کرج این چنین نیست.
مدیر عامل سابیر گفت: برای جذب اعتبارات دولتی می بایست کارفرما مذاکره و پیگیری های لازم را انجام دهد که تا کنون از سهم اعتبارات دولتی تنها یک چهارم به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال را به ما اختصاص داده اند.
وی بیان داشت: در کسب اعتبارات دولتی هر کار فرمایی که کوتاهی کند کارفرمای شهر دیگر این پول را از دولت می گیرد.
وی یاد آور شد: علی رغم اینکه پیمانکار اینکه مطابق قرارداد پیمانکار متعهد به تامین منابع مالی نیست ولی در مقابل هیچ رقمی به ما تحویل ندادند و فقط زمین به ارزش ۴۵۰میلیارد ریال تحویل دادند و در مصوبه ای اعلام کردند زمینی که به شرکت داده ایم را پس می گیریم و این نشان می دهد که اطمینانی وجود ندارد.
سجادی گفت: موضعگیری طرف مقابل ما این است که ۱۰۰ درصد تهاتر بپذیریم و ما فکر می کنیم نمی خواهند که شرکت سابیر در این پروژه کار کند و این یعنی سنگ بزرگی است که مقابل شرکت سابیر قرار داده اند.
وی افزود: اکنون کار فرما دو شرط برای ما گذاشته است که یا باید همه تهاتر را بپذیریم و یا با قیمت سال ۹۱کار کنیم که این موضوع محال است.
وی ادامه داد: شرکت سابیر همه ساله در رتبه بندی سازمان مدیریت به عنوان موفق ترین شرکت های پیمانکاری در کشور معرفی می شود.
این مسئول گفت: خط دو قطار شهری کرج فاز بندی شده با فرض تامین منابع مالی که بخشی از اعتبارات دولتی است و در صورتی که کار فرما منفعل عمل نکنند این پروژه طی دو سال به اتمام برسد.
وی بیان داشت: تا کنون ۶ هزارمیلیارد ریال برای خط دو قطار شهری کرج هزینه شده و به قیمت امروز این مبلغ بیش از سه برابر است که اگر این پروژه از امروز شروع می شد به این معناست که تا کنون حدود ۲۰هزار میلیارد ریال برای مردم استان البرز کار شده است.
وی با اشار به اینکه کار فرما پایانه قطار شهری را در اختیار شرکت قرار داده نشده است گفت: بدون پایانه راندمان کاری وجود ندارد .
سجادی اظهار کرد: از ۱۵زمینی که برای هواکش های میانی در نظر گرفته شده بود، تنها چهار زمین آن در اختیار شرکت سابیر است که اگر این اقدام صورت نگیرد زمان اجرای پروژه به طول می انجامد .
مراجع قضایی اوایل مردادماه جاری حکم خلع ید شرکت سابیر را صادر کردند که البته تاکنون اجرایی نشده است.
خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر عملیات ساخت آن از سال ۸۵ توسط شرکت سابیر آغاز شده و تاکنون ۱۵ کیلومتر حفاری شده است.
این پروژه کمالشهر کرج را به شهرستان شهریار استان تهران متصل می کند.
قرار بود این پروژه پنج ساله به بهره برداری برسد که هنوز بخش عظیمی از آن باقی مانده است.
مسئولان استان البرز و مدیریت شهری کرج ، کوتاهی شرکت سابیر در انجام وظایف را علت کندی اجرای این پروژه می دانند و از او به دادگاه شکایت بردند که سرانجام مرداد ماه امسال حکم قضایی صادر شد.
مردم کلانشهر کرج پس از سال ها در انتظار بهره برداری این پروژه عظیم هستند.

دیدگاه کاربران