مهرآباد، آلاینده و کم کار در مقایسه با فرودگاه‌های خارجی | ندای مردم
عضویت در خبرنامه الکترونیک
شركت كنترل كيفيت هواي تهران :

مهرآباد، آلاینده و کم کار در مقایسه با فرودگاه‌های خارجی

کد خبر: 79912
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲:۱۵ ب.ظ

این روزها اعداد و ارقامی که درخصوص آلودگی‌های شهر تهران به ثبت می‌رسد، در کنار همه موضوعات مختلف گویای یک واقعیت نیز شده‌اند؛ آنکه منطقه ۹، بی‌شک قطب پایتخت از نظر مجموع آلاینده‌های هوا و صوت است.

به گزارش  نداي مردم، آنطور كه روز گذشته اين منطقه از نظر ميزان آلايندگي ذرات كمتر از ۱۰ميكرون در صدر و از نظر ميزان آلاينده‌هاي منواكسيدكربن و اكسيدهاي نيتروژن در رده دوم جدول شاخص‌هاي آلودگي هواي مناطق تهران قرار گرفت. اين در حالي است كه آمار نشان مي‌دهد، منطقه ۹پر سر و صداترين منطقه تهران هم به‌حساب مي‌آيد. حال سؤال اين است كه چه عاملي باعث چنين اتفاقي مي‌شود؟ مطالعات شركت كنترل كيفيت هواي تهران پاسخ اين سؤال را به استقرار فرودگاه مهرآباد در اين منطقه ارتباط مي‌دهد. طبق اين مطالعات، بهره‌گيري از ناوگان فرسوده هوايي، ديزل ژنراتورها، اتوبوس‌ها و همچنين تاكسي‌هاي مربوط به فرودگاه كه بعضا فاقد كاتاليست هستند آلودگي‌هاي هواي اين بخش از شهر را به‌گونه قابل‌توجهي تشديد مي‌كنند. از سوي ديگر، تردد هواپيماها طي شبانه‌روز نيز با افزايش آلودگي صوتي همراه است.

وضعيت ناسالم است

طبق گزارش شركت كنترل كيفيت هواي تهران، به‌طور ميانگين روزانه حدود ۴۵۰تا ۵۰۰هزار كيلوگرم CO2 (گاز گلخانه‌اي دي‌اكسيدكربن)، ۱۵۰۰كيلوگرم CO (منواكسيد كربن)، ۱۹۰تا ۲۰۰كيلوگرم HC (هيدروكربن‌ها) و ۱۷۰۰تا ۱۸۰۰كيلوگرم NOX (اكسيدهاي نيتروژن) در فرودگاه مهرآباد منتشر مي‌شود. بدين‌ترتيب ماهانه اين فرودگاه حدود ۱۰۰تن آلاينده شامل CO، NOX و HC به هواي محدوده خود تزريق مي‌كند. اين ميزان آلايندگي در حالي منتشر مي‌شود كه مقايسه‌ فرودگاه‌مهرآباد با فرودگاه‌هاي همتراز خود در چند شهري اروپايي نشان مي‌دهد، هزينه‌هاي آن نسبت به فايده‌اي كه دارد، مجموعا به صرفه نيست. به‌طور مثال فرودگاه هيترو در لندن با ۱۲۰۰پرواز روزانه، نسبت به فرودگاه مهرآباد يك‌سوم آلايندگي از نظر منواكسيدكربن دارد. اين درصورتي است كه به‌طور ميانگين ۲۹۰سورت پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام مي‌شود. بنابراين آلودگي هواي محله‌هايي همچون مهرآباد جنوبي، استادمعين، دكتر هوشيار، دستغيب، امامزاده عبدالله، سرآسياب مهرآباد و شمشيري طي روزهاي سرد سال خيلي زودتر از بسياري محله‌هاي ديگر تهران، در وضعيت ناسالم قرار مي‌گيرند. اين محله‌ها ديروز هم با شاخص ۱۲۷ميزان منواكسيدكربن، ۱۰۸ميزان دي‌اكسيد نيتروژن و ۱۲۴ميزان ذرات كوچك‌تر از ۱۰ميكرون در وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار داشتند.

بازنگري در برنامه آلودگي صوتي

آلودگي صوتي فرودگاه مهرآباد نيز باعث شده تا عنوان پرسر و صداترين منطقه تهران به منطقه ۹تعلق بگيرد. طبق آمار ساعت‌هاي اوج پروازي در اين فرودگاه معمولاً ۸تا ۹صبح و ۲۱تا ۲۲شب است. البته اگرچه قرار بوده كه پروازهاي شبانه اين فرودگاه (به جز پروازهاي امدادي و اضطراري) بين ساعات ۲۳:۵۵تا ۵:۱۵روز بعد متوقف شود اما عملا به‌خاطر تأخير ۴۸درصدي پروازها چنين مسئله‌اي به‌طور كامل محقق نشده و صداي تردد هواپيماها روي اعصاب ساكنان محله‌هاي اطراف و حتي مراكز درماني مثل نظام‌مافي،‌شهيد ملكي و بيمارستان شهيد كاظمي است. شايد شما هم چندي پيش تصويري كه از پنل كنداكتور ساعات پروازهاي يك‌ترمينال مهرآباد در شبكه‌هاي اجتماعي دست به‌دست مي‌شد را ديده باشيد كه تأخير چند ساعته تنها يك‌شركت به نمايش گذاشته شده بود. اين تصوير نشان مي‌داد ۳پرواز ساعت ۸شب به بعد اين شركت با تأخير بسيار مواجه شده‌اند. به اين ترتيب پروازهاي خروجي آن از مهرآباد به ساعت پس از نيمه شب منتقل شده بودند؛ تا جايي كه حتي پريدن يك‌هواپيما با تأخير بيش از ۶ساعته به ۵صبح موكول شده بود. به هرترتيب همچنان آلودگي صوتي اين فرودگاه بسيار بالا و دوبرابر حد مجاز است. به همين‌خاطر اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران از بازنگري برنامه عملياتي كاهش آلودگي صوتي اين محدوده خبر مي‌دهد؛ برنامه‌اي كه آبان‌ماه سال گذشته در جلسه شورا به تصويب رسيد و اكنون پيشنهادهاي جديدي رو به رو شده است.

 

دیدگاه کاربران