عضویت در خبرنامه الکترونیک
رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری :

سهم ۳۵‌درصدی تاکسی‌ها از مسافربری بین‌شهری

کد خبر: 82031
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹ ب.ظ

حمل و نقل تنها به حمل و نقل هوایی و ریلی و دریایی محدود نمی‌شود. حمل و نقل جاده‌یی یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین انواع حمل و نقل در کشور است و روزانه هزاران نفر از مردم از این روش حمل و نقلی برای سفرهای داخلی استفاده می‌کنند.

استفاده از تاکسی‌های بین‌شهری نیز یکی از متداول‌ترین روش‌های حمل و نقل جاده‌یی در کشور است. تهران به تنهایی ۴ ترمینال اصلی (ترمینال شرق، غرب، جنوب و ترمینال بیهقی) برای تاکسی‌های بین‌شهری دارد. تاکسی‌های مستقر در هر کدام از این ترمینال‌ها برای مقاصد مشخصی تعیین شده‌اند و بطور مثال اگر کسی بخواهد به یکی از شهرهای شمالی سفر کند، باید به یکی از ترمینال‌های شرق یا غرب مراجعه کند.

درست است که در این‌ سال‌ها به دلیل تغییراتی که در بدنه سازمان راهداری و اتحادیه حمل و نقل همگانی در کشور به وجود آمده، وضعیت رانندگان تاکسی‌های بین‌شهری بهبود یافته است، اما این قشر هنوز مشکلاتی دارند که کمتر مسوولی به فکر حل آنها افتاده است. از سوی دیگر اطلاعات یکدست و تجمیع شده‌یی از تعداد تاکسی‌های بین‌شهری، وضعیت رانندگان و مسیرها و نرخ کرایه برای هر کدام از این مسیرها در دست نیست.

به گزارش نداي مردم ، رحمت حاجی محمد علی، رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری گفت: در حال حاضر مجموعا تعداد ۴۰هزار دستگاه انواع خودرو پژو، جیلی، سمند و رنو فلوئنس و سفران، تویوتا و هیوندا در بخش سواری کرایه فعالیت دارند و تعداد رانندگان فعال در این بخش ۴۰هزار نفر است. وی افزود: بیشترین تعداد خودروهای سواری کرایه به‌ترتیب در استان‌های مازندران، کرمان، گیلان‌و‌‌تهران فعالیت دارند. رحمت حاجی محمد علی با اشاره به اینکه سهم خودروهای سواری کرایه در ‌جابه‌جایی مسافرین، در بخش برون استانی، سالانه ۱۰٫۸‌درصد و در بخش درون استانی، ۲۴٫۴‌درصد است، در خصوص نحوه نوسازی، خرید این تاکسی‌ها نیز ادامه داد: تاکنون حدود ۳ هزار دستگاه خودرو فرسوده سواری کرایه نوسازی شده و برنامه نوسازی ادامه دارد.

رحمت حاجی محمد علی تصریح کرد: نوسازی ناوگان سواری کرایه بین‌شهری زیرنظر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی انجام می‌گیرد و سازمان مذکور با عقد قرارداد با بانک مهر ایران، صندوق کارآفرین امید و شرکت لیزینگ اقتصاد نوین در خصوص نوسازی ناوگان فرسوده این بخش را حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: یگانه متولی اجرای طرح نوسازی و توسعه ناوگان سواری کرایه بین‌شهری، اتحادیه شرکت‌های تعاونی سواری کرایه بین‌شهری کشور است. رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری تاکید کرد: در بخش توسعه ناوگان متقاضیان به نمایندگان اتحادیه در استان‌ها مراجعه ثبت‌نام و تشکیل پرونده می‌دهند. سپس پرونده متقاضیان به همراه چک خرید خودرو که در وجه شرکت ایران خودرو و سایر شرکت‌های واردکننده، از طریق این اتحادیه به شرکت‌های مذکور تحویل و خریدار در نوبت تخصیص خودرو قرار می‌گیرد و پس از پیگیری‌های لازم، سپس خودروهای تخصیصی به متقاضیان با هماهنگی این اتحادیه به محل پارکینگ زاگرس حمل می‌شود.

وی افزود: سپس فرآیند شماره‌گذاری شامل انجام PDS، نصب GPS و تجهیزات جانبی (کپسول، مثلث شبرنگ و. .) صورت گرفته و مورد بازدید کارشناس اداره شماره‌گذاری قرار گرفته و پس از ویرایش و تخصیص پلاک، از متقاضیان توسط فراخوان برای تحویل خودروها دعوت می‌شوند. باید بگویم برای رفاه حال رانندگان که از اقصی نقاط کشور مراجعه می‌کنند، فرآیند فوق بگونه‌یی طراحی شده که رانندگان ملزم به یک‌بار مراجعه به اتحادیه هستند و مدت زمان فرآیند حداکثر ۶۰ روز است.

شیوه نرخ‌گذاری سفرهای بین‌شهری

رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری در خصوص اینکه نرخ این تاکسی‌ها بر چه اساسی تعیین می‌شود و آیا بین نرخ صندلی جلو و صندلی عقب در این تاکسی‌ها تفاوتی وجود دارد نیز گفت: همه ساله نرخ حمل و نقل مسافرین سواری‌های کرایه براساس نرخ تورم تعیین می‌گردد و پس از بررسی‌های لازم نرخ‌های مربوطه به کلیه شرکت‌ها و تشکل‌ها صنفی سواری کرایه اعلام می‌شود نرخ صندلی جلو با صندلی عقب حدود ۳۰ الی ۳۵درصد بیشتر است. همچنین ازسال ۱۳۹۴برای رفاه حال مسافرین سرویس‌های ویژه ۳ نفره در کلیه شرکت‌ها ارائه می‌شود.

بیکاری ۲ هفته‌ای رانندگان در هر ماه

رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری تصریح کرد: رانندگان تاکسی‌های بین‌شهری مشکلات فراوانی دارند اما مهم‌ترین مشکلات رانندگان سواری کرایه بین‌شهری را می‌توان در مواردی که در ادامه می‌گویم خلاصه کرد. رحمت حاجی محمدعلی افزود: نخست انکه بدلیل کاهش سفر در ماه‌های مختلف، تعداد سفر خودروها کاهش می‌یابد و در نتیجه رانندگان، نیمی از ماه را بیکار هستند و به دلیل نبود مسافر، سرویس ندارند و همین باعث می‌شود تا درآمد آنها ثابت نبوده و کم و زیاد شود.

وی ادامه داد: مورد بعدی آنکه از آنجایی که هیچگونه نظارت و کنترلی در حوزه نرخ‌گذاری، ایمنی خودرو، سرعت و رعایت قوانین راهنمایی رانندگی در خصوص خودروهای مسافربر شخصی وجود ندارد و آنها در بخش سواری کرایه، جذب مسافر می‌کنند همین موضوع مشکلات زیادی از جمله کاهش درآمد و در نتیجه بروز درگیری‌های فیزیکی با رانندگان سواری کرایه را موجب می‌شود و متاسفانه با وجود مکاتبات انجام شده و پیگیری‌های به عمل آمده از سوی این اتحادیه و سایر تشکل‌های صنفی بخش، هیچگونه اقدام موثری از سوی سازمان‌های ذی‌ربط مسوول برای حل این مشکل صورت نگرفته است.

حاجی محمدعلی گفت: مشکل بعدی که رانندگان تاکسی‌های بین‌شهری با آن دست به گریبان هستند وجود مشکلات معیشتی و مسکن آنهاست که متاسفانه هیچگونه برنامه‌های حمایتی برای این قشر از سوی سازمان‌های مسوول و دولت صورت نگرفته است.

رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری تاکید کرد: مشکل بعدی به نبود برنامه‌های تسهیلاتی و حمایتی مناسب برای نوسازی خودروهای فرسوده و تهیه قطعات یدکی، لاستیک، روغن و… رانندگان بازمی‌گردد که باز هم با وجود پیگیری‌هایی که ما در اتحادیه انجام دادیم هنوز اتفاقی برای حل این مشکلات نیفتاده است.

رحمت حاجی محمد علی تصریح کرد: از سوی دیگر بیمه درمانی رانندگان و خدمات ارائه شده متناسب با وضعیت رانندگان نبوده و میزان دستمزد دوران بازنشستگی پاسخگو هزینه‌های زندگی نیست و نیازمند تجدید نظر و اعمال اصلاحات جدی در میزان مستمری پرداختی به رانندگان این بخش در دوران بازنشستگی است.

وی ادامه می‌دهد: حمایت و پشتیبانی از تشکل‌های صنفی بخش سواری کرایه از جمله انجمن‌های صنفی و کانون کارفرمایی و کارگری شرکت‌های سواری کرایه بین‌شهری و رانندگان از سوی دولت و سازمان‌های مسوول از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رحمت حاجی محمد علی ادامه داد: ضرورت برگزاری کلاس‌های آموزشی در جهت ارتقاء دانش و فرهنگ رانندگی برای کاهش حوادث جاده‌یی نیز از مواردی است که تا امروز نسبت به آن اقدامی نشده و ما همچنان به اجرای آنها تاکید داریم.

رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری تصریح کرد: چه ارگانی بر تخلفاتی که توسط این تاکسی‌ها صورت می‌گیرد نظارت می‌کند و آیا در صورت جریمه رانندگی مشمول تخفیف می‌شوند یا خیر؟

وی افزود: پلیس راهور، سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌یی با همکاری اتحادیه شرکت‌های تعاونی سواری کرایه بین‌شهری کشور بر نحوه فعالیت خودروها و شرکت‌های مسافربری سواری کرایه، نظارت مستمر دارند. حاجی محمدعلی ادامه داد: در خصوص میزان جرایم رانندگی هیچگونه تخفیف و تسهیلاتی درنظرگرفته نشده است.

نرخ تاکسی بین‌شهری در نوروز

رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کرایه بین‌شهری در خصوص اینکه آیا نرخ تاکسی‌های برون شهری در ایام نوروز و تعطیلات سال تغییر می‌کند نیز گفت: در ایام نوروز به دلیل یک طرفه بودن سرویس‌ها و همچنین ایجاد انگیزه در مالکین خودروهای سواری کرایه در ارائه خدمات به شهروندان در روزهای پایانی سال که موجب افزایش سفرهای برون شهری است، معمولا ۱۰درصد افزایش نرخ داریم که از روزهای اولیه سال بعد، نرخ‌های بلیت به نرخ قبلی برمی‌گردد و برای رعایت نرخ‌های مصوب، نظارت‌های مستمر از سوی اتحادیه، صورت می‌گیرد.

رحمت حاجی محمد علی در خصوص اینکه آیا حضور تاکسی‌های آزاد تاثیری در عملکرد تاکسی‌های برون شهری گذاشته است نیز گفت: حضور این تاکسی‌ها در نحوه فعالیت خودروهای سواری بین‌شهری تاثیر بسزایی داشته است و متاسفانه تاکنون هیچ سازمانی نتوانسته مانع از فعالیت خودروهای شخصی بشود.

کرایه تاکسی

دیدگاه کاربران