عضویت در خبرنامه الکترونیک
عضو سابق هیئت بازرسی انجمن انبوه‌سازان استان تهران :

زمین‌ها، بدون مطالعه برای ساخت وساز در نظر گرفته می‌شوند/ لزوم آماده‌سازی خدمات شهری قبل از ساخت واحد مسکونی

کد خبر: 82170
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲:۲۸ ب.ظ

یکی از فعالان حوزه ساخت و ساز گفت: درست است که می گویند ۹۰ درصد تولید مسکن در کشور متعلق به بخش خصوصی است اما باید توجه داشت که در یک دهه اخیر بخش خصوصی را بسیار تضعیف کرده‌اند. بخش خصوصی باید تقویت شود.

به گزارش نداي مردم ، امیرناصر شریفیان، عضو سابق هیئت بازرسی انجمن انبوه‌سازان استان تهران، در میزگرد بررسی مشکلات انبوه سازان که در محل خبرگزاری ایلنا برگزار شد گفت: قیمت زمین در بهای تمام شده مسکن بسیار مهم است. برخی افراد ممکن است زمین یا ملکی قدیمی را چند دهه پیش خریداری کرده باشند و الان آن واحد کلنگی را تخریب کرده و در آن آپارتمان بسازند. قیمت آن خانه کلنگی در بهای تمام شده آپارتمان جدید تقریبا صفر است باید توجه داشت که این مساله در مورد تعداد کمی از واحدها صدق می‌کند .

وی ادامه داد: اساس مشکل کشور در بخش مسکن نداشتن برنامه ریزی است دولت ها سلیقه ای کار می کنند من با کشور ژاپن کار کرده ام در ژاپن یک برنامه ملی تدوین شده است که با تغییر دولت ها این برنامه ها تغییر نمی کند. اما در ایران با تغییر دولت ها برنامه ها کلا عوض می شود مشکل دیگر بخش مشکن مکان یابی است . زمین‌ها، بدون مطالعه برای ساخت وساز در نظر گرفته می شوند.

شریفیان اظهار داشت: درست است که می گویند ۹۰ درصد تولید مسکن در کشور متعلق به بخش خصوصی است اما باید توجه داشت که در یک دهه اخیر بخش خصوصی را بسیار تضعیف کرده‌اند. بخش خصوصی باید تقویت شود. باید برنامه ریزی مناسب شهری داشته باشیم . باید یک سیاست کلان اجرا شود که همیشه علیرغم تغییر دولت‌ها اجرا شود.

۲۵

وی تاکید کرد: مسوولان حرف های خوب زیاد می زنند اما به عمل کار برآید نه به سخنرانی متاسفانه در کشور ما همه چیز شتاب زده است.

شریفیان در پایان راهکارهای خود برای برون رفت از مشکلات بخش مسکن را این گونه بیان کرد:

۱٫ لزوم تدوین مطالعات دقیق منطقه ای کشوری به جهت برنامه ریزی تامین مسکن برای ۵۰ سال آینده با توجه به رشد جمعیت متفاوت هر استان و در نظر گرفتن آمار مهاجرتی به کلان شهر ها .

۲٫ دولت ها با داشتن یک استراتژی ثابت و مسئولیت پذیری به اجرا در آوردن این برنامه ریزی ملی و جلوگیری از هرنوع تعییر و خدشه دار کردن آن توسط افراد با نهادهای عیر مسئول تلاش کرده به طوری که با عوض شدن دولت ها برنامه ریزی فوق الذکر نیز بدون وقفه ادامه یابد.

بطور نمومه در ژاپن برای ۷۰ سال تامین مسکن برنامه ریزی ملی شده و هر دولتی سرکار بیاید موظف به ادامه اجرا همان برنامه خواهد بود. ( نه رفتار سلیقه ای و مقطعی)

۳٫ یکی از مسائل بسیار مهم که متاسفانه در گذشته به آن توجه کافی نشده است موضوع مکان یابی نقاط سرریز جمعیتی از دیدگاه و معیارهای شهرسازی می باشد که دولت ها اظهار می کنند ((هرجا مالکیت زمین داریم مسکن می سازیم)) حتی در زمین هایی که عوارض طبیعی آن فاحش بوده بطوریکه تمام بودجه پروژه صرف برطرف کردن این عوارض طبیعی و آماده سازی می گردد و یا چون مکان یابی مطالعه شده نیست ، استقبال چندانی از آن شهرک ها نمی شود .

۴٫ شهرداری‌ها مسئول اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی مصوب شهری هستند خود راسا اقدام به تغییر کاربری در اراضی و تراکم های متضاد با طرح های تفصیلی که می بایستی حتما به این مهم توجه شود .

۵٫ خدمات شهری و آماده سازی باید قبل از ساخت واحدهای مسکونی آماده شده بطوریکه پس از اتمام بلوک های مسکونی تامین جاده دسترسی ، آب ،برق ، فاضلاب شهری و غیره قابل بهره برداری باشد.

۶٫ تاکنون آمار تولید مسکن نشان می شود حدود بیش از ۹۰ درصد مسکن سالیانه کشور را بخش خصوصی و کمتر از ۱۰ درصد آن را دولت تولید کرده و لذا ضرورت دارد دذر برنامه ریزی اهرم های ساخت لحاظ شود .

۷٫ به تدریج باید تکنولوژی صنعتی سازی به لحاظ سرعت تولید بیشتر جایگزین روش های سنتی شده و همزمان نیز افزایش تولید مصالح مورد نیاز انبوه سازان مسکن از طریق کارخانه داخلی موجود و با جدیدالحداث تامین شود.

دیدگاه کاربران