عضویت در خبرنامه الکترونیک
رئیس همایش شهرسازی ریل پایه :

احداث ایستگاه راه‌آهن دوم برون‌شهری در مرحله مکان یابی است

کد خبر: 82974
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲:۰۱ ب.ظ

رئیس همایش شهرسازی ریل پایه معتقد است: در همایش‌هایی همچون همایش شهرسازی ریل پایه تفکر کارشناسی و جهانی مطرح می‌شود و مسائل مطرح‌شده سلیقه شخصی ما نیست؛ بنابراین انتظار داریم سازمان‌های دیگری مثل شهرداری در کنار ما برای دستیابی به این هدف کمک کنند.

به گزارش نداي مردم ، دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه در حالی برگزار شد که حال و هوای این روزهای پایتخت به‌شدت تحت تأثیر حادثه پلاسکو و بحث مدیریت شهری در حوادث مشابه آن است. با استناد به حادثه پلاسکو و ارتباط آن با شهرسازی ریل‌پایه یکی از نخستین سؤال‌هایی که مطرح می‌شود این است که آیا شهر تهران امکان تغییر و اصلاح زیرساخت‌ها برای پیاده‌سازی شهرسازی بر مبنای ریل را دارا است یا نه. همین سؤال در میان سخنرانی‌های مسئولان مختلف حاضر در همایش به انواع مختلف جواب داده شد. محوریت بسیاری از این بحث‌ها هم نیاز به همکاری شهرداری برای پیشبرد این اهداف بود. شهرداری‌ که البته با وجود دعوت به همایش استقبال شایانی به این همایش نداشت. در همین خصوص به سراغ مهرداد تقی‌زاده، دبیر نخستین همایش شهرسازی ریل پایه و رئیس دومین دوره از این همایش رفتیم تا از او درباره امکان تغییر و اصلاح زیرساخت‌های شهری برای پیاده‌سازی طرح‌های TOD و نیز همکاری‌هایی که شهرداری می‌تواند در این زمینه انجام دهد بپرسیم.

تشکیل شورای عالی TOD با حضور وزیر راه و شهرسازی
مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در دومین همایش شهرسازی در خصوص نیاز همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف در خصوص شهرسازی ریل پایه از برنامه‌ریزی برای تشکیل شورای عالی TOD با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و برنامه‌ریزی برای ایجاد مراکز TOD استاندارد در ۱۰ نقطه کشور خبر داد و افزود: حمل‌ونقل ریلی که مسئولیت جابجایی مسافران از حومه به شهر را دارد نه‌تنها عالی بلکه باید ایده‌آل باشد تا بتواند رغبت مسافر را همواره برای استفاده حفظ کند چراکه مسافر استفاده‌کننده از حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی که برای سفرهای کاری روزانه از قطار استفاده می‌کند باید برای او یک سیستم بدون تأخیر و منظم در فرآیند سرویس‌دهی وجود داشته باشد.

تقی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه حجم فعالیت شرکت قطارهای حومه‌ای ده‌ها برابر شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا است اظهار داشت: با توجه به اهمیت و حجم کاری این حوزه باید یک مدیر بسیار قوی و نیرومند برای مدیریت آن شرکت انتخاب شود. از سوی دیگر در مسابقه بین حمل‌ونقل عمومی و خودرو شخصی در سیستم درون و برون‌شهری خودرو برنده است؛ اما باید اقدام شجاعانه‌ای شود که طی ۱۰ سال آینده سیاست‌های خودرو محور را مسکوت و بودجه آن به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد.

به قالیباف گفتم حتی اگر خیّری اتوبان هدیه داد قبول نکنید
تقی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری توصیه‌ای که در زمان مسئولیت خود در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران کرده بود، اظهار داشت: در آن زمان به ایشان گفتم حتی اگر خیری حاضر به ساخت و اهدا بزرگراهی به‌صورت خیریه برای شهرداری را داشت از وی قبول نکنید و اگر توانستید فقط وی را مجاب به انجام کار خیر و حتی سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل عمومی کنید. با این بودجه و میزان تخصیص‌ها تا ۵ سال آینده نیز مشکلات حمل‌ونقل عمومی رفع نخواهد شد؛ بنابراین از امروز تا سال آینده بندهای مختلف بیانیه مراحل تصویب را طی خواهد کرد و شورای عالی TOD نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی تشکیل خواهد شد تا در ۱۰ نقطه کشور TOD استاندارد ایجاد شود.

رئیس دومین همایش شهرسازی ریل پایه در گفت‌وگوی اختصاصی خود با خبرنگار تین‌نیوز رد خصوص سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به ویژگی‌های خاص شهر تهران امکان تغییر زیرساخت‌ها برای شهرسازی ریل پایه در شهر تهران وجود دارد یا نه اظهار داشت: برای اجرای این طرح‌ها پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته‌شده است. به‌عنوان‌مثال برای اجرای این طرح ۴ خط اکسپرس در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران پیش‌بینی‌شده است که شرکت «سیسرا» این مطالعات را سال‌های قبل انجام داده است. این طرح‌ها باید به تأیید شورای عالی ترافیک برسد. این ۴ خط اکسپرس می‌تواند شرق و غرب حومه تهران را به مرکز تهران وصل کند و از زیر خطوط مترو وصل می‌شود و چند ایستگاه مترو شهر تهران را قطع می‌کند به‌طوری‌که در این محل‌های تلاقی مردم می‌توانند از ایستگاه‌های مختلف استفاده کنند.

نیاز به راه‌اندازی ایستگاه راه‌آهن دوم یا سوم برون‌شهری در شهر تهران
تقی‌زاده در ادامه پاسخ خود در خصوص دیگر طرح‌های پیش‌بینی‌شده اظهار داشت: این یکی از طرح‌ها است. در برخی دیگر از مناطق تهران حتماً باید بر روی تراموا مطالعات جدی‌ای صورت بگیرد و خطوط مترو فعلی نیز باید کامل شود. در خیلی از معابر ما نیز باید «بی‌آرتی» را گسترش دهند. به‌عنوان‌مثال اتوبانی مثل همت با این‌همه حجم تقاضای سفر «بی‌آرتی» ندارد که این موضوع بسیار مشکل‌ساز است. اگر در این مسیر «بی‌آرتی» راه‌اندازی شود کمک بسیاری به توسعه حمل‌ونقل عمومی در کمربندی میانی شهر تهران صورت می‌گیرد. از سوی دیگر شبکه حمل‌ونقل عمومی ما اعم از اتوبوس و حمل‌ونقل ریلی در شهر تهران باید کامل شود.

تقی‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری از تین در خصوص کافی بودن ایستگاه راه‌آهن جنوب شهر تهران برای همه شهر اظهار داشت: یکی دیگر از کارهای بسیار مهمی که باید صورت بگیرد راه‌اندازی ایستگاه راه‌آهن دوم یا سوم برون‌شهری در شهر تهران است. البته این کار بسیار پروژه پرهزینه‌ای است مخصوصاً اینکه هزینه آن بر عهده راه‌آهن است. البته شهرداری تهران باید مشارکت مالی در این زمینه با راه‌آهن داشته باشد.

اهمیت این موضوع در آن است که همه مردم تهران برای سفرهای ریلی مجبور نباشند به ایستگاه راه‌آهن فعلی مراجعه کنند و بتوانند در جاهای مختلف شهر همچون شهرهای پیشرفته از قطار استفاده کنند. به‌عنوان‌ مثال شهر پاریس نزدیک به ۶ یا ۷ ایستگاه راه‌آهن برون‌شهری در داخل شهر خود دارد و برخی شهرها مثل لندن ۱۸ ایستگاه راه‌آهن برون‌شهری در داخل شهر دارد.

بعید می‌دانم شهرداری تهران بخواهد اقدامی غیر کارشناسی در زمینه راه‌اندازی ایستگاه دوم راه‌آهن انجام دهد
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما امکان این همکاری از سوی شهرداری به چه میزان است اظهار داشت: ما در همایش‌هایی همچون همایش شهرسازی ریل پایه تفکر کارشناسی درست و جهانی را مطرح می‌کنیم. مسائلی که در این همایش‌ها مطرح می‌شود سلیقه‌های شخصی ما نیست.

اتفاقی که در دنیا مورد تأیید تمام کارشناسان حمل‌ونقل و شهرسازی است را در این همایش مورد تأکید قرار می‌دهیم؛ بنابراین انتظاری که وجود دارد این است که سازمان‌های دیگری مثل شهرداری در کنار ما برای دستیابی به این هدف کمک کنند. بعید می‌دانم شهرداری تهران بخواهد اقدامی غیر اصولی و غیر کارشناسی در این زمینه انجام دهد.

تقی‌زاده در پایان در پاسخ به این‌که ایستگاه‌های دوم و سوم راه‌آهن که به آن اشاره کردید در چه مناطقی قرار است احداث شود گفت: محل این ایستگاه‌ها در حال مکان‌یابی و مطالعات اولیه است.

دیدگاه کاربران