عضویت در خبرنامه الکترونیک
معاون فني وعمراني شهرداري تهران:

رشد ۱۶ برابری ساخت تونل شهری در پایتخت

کد خبر: 83085
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۹:۳۴ ق.ظ

روزگاری ساخت تونل‌های شهری در پایتخت آن هم با ازدحام ترافیک و جمعیت شهری، کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود. ساخت نخستین تونل پایتخت بیش از ۹سال زمان برد.

به گزارش نداي مردم ،هنگامي هم كه اين تونل ۹۵۰متري در بزرگراه رسالت به بهره‌برداري رسيد، چند شهردار در تهران جابه‌جا شده‌بودند. اما حالا بعد از گذشت تقريبا ۱۱سال از آغاز فعاليت مديريت شهري فعلي پايتخت، تعداد تونل‌هاي پايتخت به ۴رسيده و طول آنها به ۲۰كيلومتر افزايش يافته است.

به‌گفته معاون فني و عمراني شهردار تهران ساخت تونل‌هاي شهري تهران طي ۱۱سال گذشته، ۱۶برابر افزايش يافته‌است. تونل ۹۵۰متري رسالت بيش از ۷۶‌ماه تأخير داشت. برآورد اوليه براي ساخت آن در حدود ۱۳۰ميليارد تومان بود. اما هزينه آن پس از گذشت ۹سال، تقريبا ۶برابر شد.

اين رقم به‌معناي ۴۰درصد از كل بودجه شهرداري در آن سال بود. در واقع تونل رسالت در كنار برج ميلاد ۲پروژه شاخص شهري بودند كه به‌نوعي به نماد مديريت شهري تبديل شده‌بودند. اما هنگامي كه در تيرماه۸۵ تونل رسالت به بهره‌برداري رسيد، نقطه پاياني بود بر تمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام و نافرجام. تا سال۸۴ پايتخت در حدود ۹۵۰متر تونل نيمه‌كاره شهري داشت. تونلي كه شرق و غرب بزرگراه رسالت را به يكديگر متصل مي‌كرد.

‌ گامي بزرگ براي اثبات توان مهندسي

با پايان ساخت تونل رسالت در تيرماه ۸۵، كار براي احداث تونل ديگري در تهران آغاز شد؛ تونل توحيد. تونلي كه بيش از ۲هزار متر طول داشت و در دو مسير مجزا احداث مي‌شد. ساخت تونل توحيد ۲۹خرداد ۱۳۸۶آغاز شد و در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸به بهره‌برداري رسيد. پس از احداث تونل توحيد، ساخت سومين تونل پايتخت آغاز شد. تونلي بزرگ‌تر از تونل توحيد.

تونلي كه ساخت آن پيچيدگي‌هاي زيادي داشت. قرار بود تونل نيايش زير زمين به دو مسير كاملا مجزا تقسيم شود و دسترسي بين ۳بزرگراه‌ را به‌وجود آورد. طول تونل به بيش از ۱۰كيلومتر مي‌رسيد و روند اجراي آن بسيار پيچيده‌بود. ساخت آن نيز از اواخر سال۸۸ آغاز شد و در ۹جبهه كاري به پيش رفت. ساخت تونل بزرگ نيايش در واقع اقدامي ‌مقتدرانه از سوي مديريت شهري پايتخت‌ بود. در جاي ديگري از شهر نيز همزمان ساخت تونلي در دستور كار قرار گرفت. هنگامي كه بزرگراه امام علي به سمت جنوب تهران پيش مي‌رفت، ساخت تونل امير كبير نيز مورد توجه قرار گرفت و اين تونل نيز به‌عنوان چهارمين تونل شهري احداث شد.

۴تونل به طول ۲۰كيلومتر

معاون فني و عمران شهردار تهران با اشاره به توسعه شبكه تونلي پايتخت هم اظهاركرد: تا سال۸۴ تنها يك كيلومتر، ميزان تونل‌هاي شهر بود اما هم‌اكنون ۲۰كيلومتر تونل در شهر داريم و بايد اعلام كنم كه ساخت تونل شهري در پايتخت ۱۶برابر رشد داشته است. همچنين هم‌اكنون ساخت تونل‌هاي شهداي غزه‌، آرش – اسفنديار، ضربعلي‌زاده و شوشتري را نيز در دستور كار داريم. حدود ۲۰كيلومتر از تونل‌هاي شهر تهران به بهره‌برداري رسيده‌است و ۲۰كيلومتر ديگر نيز در دستور كار است.

هم‌اكنون تونل شهداي غزه كه از زير جنگل‌هاي چيتگر عبور كرده‌است‌ و دو سوي غربي و شرقي بزرگراه حكيم در منطقه۲۲ شهر تهران را به يكديگر متصل مي‌كند آماده بهره‌برداري است. معاون فني و عمراني شهردار تهران در اين‌باره گفت: تونل شهداي غزه آماده بهره‌برداري است و اميدواريم با تكميل بزرگراه حكيم اين تونل در اختيار شهروندان قرار گيرد. كار احداث تونل آرش- اسفنديار به طول ۱٫۵كيلومتر نيز آخرين مراحلش را مي‌گذراند و براساس اظهارات مسئولان فني و عمراني شهرداري تهران، در نيمه اول سال آينده اين پروژه نيز به بهره‌برداري خواهد رسيد.

احداث زيرگذر و تونل شهيد ضربعلي‌زاده به‌عنوان يك پروژه فرامنطقه‌اي مؤثر در محدوده منطقه۱۶ به‌دليل عبور از زير خطوط راه‌آهن جزو پروژه‌هاي حساس فني و عمراني پايتخت است كه به‌گفته عليرضا جاويد در اوايل سال آينده اين پروژه نيز آماده بهره‌برداري خواهد بود. تونل بزرگراه شوشتري نيز هم‌اكنون منتظر دريافت مجوزهاي زيست‌محيطي است تا با تجهيز كارگاه، كار احداث آن آغاز شود. به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد كه مديريت شهري تهران بتواند تا پايان دوره فعلي تقريبا ۲۰كيلومتر ديگر به مسير تونلي پايتخت بيفزايد كه در اين صورت دستاورد بزرگي در حوزه تونلي پايتخت اتفاق خواهد افتاد. اما نبايد فراموش كنيم كه احداث اين تونل‌ها، در روزگاري رخ‌ داد كه ايران اسلامي تحت ظالمانه‌ترين تحريم‌ها بود و دانش فني بومي در ساخت اين پروژه‌ها به‌كار گرفته شد.

دیدگاه کاربران