عضویت در خبرنامه الکترونیک
وزیر راه و شهرسازی:

باید به تمدن ایران‌شهری خود برگردیم/ در گذشته انبوه‌سازی نداشتیم

کد خبر: 83440
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶ ب.ظ

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید به تمدن ایران شهری خود برگردیم، ظرفیت‌های زیستی و عنصر انسانی را دو مقوله اصلی در این حوزه عنوان کرد و گفت: سکونتگاه‌ها در گذشته در ایران پراکنده بود و ما انبوه‌های بزرگ مثل تهران نداشتیم.

به گزارش نداي مردم ، عباس آخوندی امروز در همایش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS)، اظهار داشت: کشورهای جهان از جریان دنیای مدرن و سبک زندگی ماشینی متأثر هستند و رشد شهرنشینی در دنیا سریع است و کمتر گوشه‌ای از جهان را داریم که از توسعه شهرنشینی و انرژی‌های نو متأثر نباشد.

وی ادامه داد: قابلیت زندگی و حرکت باید مورد توجه ما در زندگی مدرن باشد. وقتی ماشین‌ها همه انتظار زندگی شادتر، بهتر، طولانی‌تر و حرکت سریع‌تر داشتند اما واقعیت آن است که نمی‌توان اثبات کرد قابلیت زندگی در ایران ارتقای جدی یافته است.

آخوندی با بیان اینکه امروز وضعیت محیط زیست و دسترسی به آب، خاک و غذا مسأله جهانی است و مشکل جدی برای دنیا است، گفت: قابلیت زندگی با مشکلات جدی مواجه است در کنار آن حرکت هم مسأله جدی است؛ از ویژگی‌های دنیا پسامدرن این است که شبکه‌های جهانی امکان حرکت آسان کالا و انسان را در این شبکه‌ها فراهم کنند.

وزیر راه و شهرسازی به مشکلات قابلیت زندگی در ایران اشاره کرد و گفت: سرعت حرکت در تهران به طور میانگین ۲۵ کیلومتر بر ساعت و در ساعات پیچ کمتر از ۷ کیلومتر بر ساعت است.

وی ادامه داد: آنچه باید کانون توجه ما باشد انسان، شهروند و زندگی اجتماعی است. اگر زندگی اجتماعی را فدای فناوری کنیم به مقصد نمی‌رسیم؛ مجموعه شبکه‌های بزرگراهی در شهرها و پل‌های دو و سه طبقه نظیر پل صدر با وجود آنکه مستلزم هزینه‌های میلیارد دلاری شده‌اند اما به بهره‌وری مناسب برای بهبود حرکت و ارتقای زندگی شهری نرسیده‌اند.

آخوندی گفت: اگر توسعه انسان‌محور نباشد و شهر را به عنوان سازمان اجتماعی نبینیم و در کنار سیستم‌های هوشمند عملکرد انسان مورد توجه نباشد قابل تردید است که بگوییم این اقدامات موجب ارتقای قابلیت زندگی و سرعت می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: فکر می‌کنیم اگر بتوانیم ساختمان‌های بلند، اتوبان‌ها، پل‌ها، پمپ‌های آب و استخراج از چاه‌های عمیق را در دستور کار قرار دهیم پس با محدودیت زیستی مواجه نیستیم؛ ولی ما می‌توانیم این کارها را انجام دهیم اما ظرفیت زیستی طبیعی محدود است و نمی‌توان به ظرفیت زیستی شهری مثل تهران بی‌توجه بود.

وی با تأکید بر اینکه ما مورد اغوای فناوری قرار گرفته‌ایم، گفت: در تهرانی که فقط ۳ میلیون نفر جمعیت دارد جمعیت به ۸٫۷ میلیون نفر رسیده است و با احتساب پیرامون این جمعیت ۱۴ میلیون نفر است اما ما باز باورمان نمی‌شود اشتباه استراتژیک در جای دیگر انجام داده‌ایم و دوباره فکر می‌کنیم که می‌توان مسأله تهران را با ساخت یک پل و یا یک آزادراه حل کرد.

آخوندی توجه به دو مقوله مهم «عنصر ظرفیت‌های زیستی» و «عنصر انسان» را اساسی دانست و گفت: این دو عناصر اصلی هستند که نمی‌توان از آنها فرار کرد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در ایران الگوی سکونت همواره با ظرفیت زیستی منطبق بوده است سکونتگاه‌ها در ایران پراکنده بوده است و ما انبوه‌های بزرگی مثل تهران نداشته‌ایم؛ زبان فارسی ما نماد توجه ما به زندگی بشری است در تمدن ایران بشری عنصر انسان و فهم انسان از خلقت و زندگی توجه شده بود و انسان حاکم بر تکنولوژی بود اما امروز دو عنصر اصلی مذکور را از دست داده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه باید به تمدن ایران شهری خود برگردیم، گفت: این درست است که باید به سمت حمل‌ونقل هوشمند و حکومت دیجیتال برویم اما این سیستم‌های پیچیده عنصر اجتماعی و انسان هدفمند هم می‌خواهد.

آخوندی ادامه داد: اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات را می‌خواهیم تولید کنیم هر اطلاعاتی تولید می‌شود نهایتا باید در اختیار شهروند قرار بگیرد. حمل‌ونقل هوشمند باید برمبنای زندگی هوشمند باشد.

دیدگاه کاربران