عضویت در خبرنامه الکترونیک
معاون وزیر راه و شهرسازی:

پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ساخت راه‌آهن کرمانشاه/ محل تأمین اعتبار پروژه ۱۰۰ درصد از منابع تخصیصی دولت است

کد خبر: 83958
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰ ق.ظ

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل همچنین از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ساخت راه‌آهن کرمانشاه به عنوان یکی از ایستگاه‌‌های بزرگ راه‌آهن خبر داد و گفت:‌ در این ایستگاه ‌پایانه‌های بار و مسافر ‌به صورت مجزا در حال ساخت است همچنین تلاش کرده‌ایم ایستگاه راه‌‌آهن کرمانشاه به حمل و نقل درون‌شهری متصل شود.

به گزارش نداي مردم ، خیرالله خادمی با اشاره به لزوم تکمیل هر چه سریع‌تر کریدورهای ریلی کشور در راستای توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل مسافر، اظهار داشت:‌ یکی از مسیرهای ریلی هم که باید هرچه سریع‌تر به شبکه سراسری راه‌آهن منتقل شود، مسیر ریلی غرب کشور و اتصال استان کرمانشاه به مرکز و شبکه ریلی کشور است.

خادمی ادامه داد: این مسیر در ادامه از کرمانشاه به اسلام‌آباد و سپس خسروی متصل و درنهایت به عراق وصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تأکید بر اینکه اولویت شرکت ساخت‌ اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی است، اضافه کرد:‌ مسیر ریلی از اراک منشعب شده است، ادامه مسیر از اراک تا ملایر قبلاً ساخته شد و تردد در آن انجام می‌شود از ملایر به منطقه فیروزان که یکی از ایستگاه‌های نیمه متمرکز (متوسط) ما است به طول ۶۵ کیلومتر ساخته شده و قابل استفاده است، اما چون مسیر باید به مرکز استان (کرمانشاه) وصل شود و سپس بهره‌برداری شود، هنوز قطار از این مسیر سیر نمی‌کند.

خادمی گفت: خط‌آهن از فیروزان تا کرمانشاه ۱۱۰ کیلومتر طول دارد، پیشرفت فیزیکی زیرسازی این مسیر ریلی ‌۹۸ درصد و آماده ریل‌گذاری است؛ در این راستا عملیات ریل‌گذاری را از کرمانشاه آغاز کرده‌ایم و حدود ۳ کیلومتر ریل‌گذاری صورت گرفته و امیدواریم در بهار ۹۶ کرمانشاه به راه‌آهن سراسری وصل شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ‌با اشاره به اینکه پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم است که عملکرد مناسبی دارد، محل تأمین اعتبار پروژه را ۱۰۰ درصد از منابع تخصیصی دولت اعلام کرد و گفت‌: همه کارگاه‌ها در این مسیر فعال هستند.

وی اظهار داشت:‌ امسال از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی‌ حدود ۲۵۰ میلیارد تومان به ما اختصاص دادند که اعتبار خوبی است، مابقی هم از محل ردیف‌های اعتباری قانون بودجه است. در مجموع برای محور ملایر تا کرمانشاه و خسروی امسال حدود ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلفی که دولت اختصاص داده در اختیار داریم که امیدواریم رشد مناسبی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل همچنین از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ساخت راه‌آهن کرمانشاه به عنوان یکی از ایستگاه‌‌های بزرگ راه‌اهن خبر داد و گفت:‌ در این ایستگاه ‌پایانه‌های بار و مسافر ‌به صورت مجزا در حال ساخت است همچنین تلاش کرده‌ایم ایستگاه راه‌‌آهن کرمانشاه به حمل و نقل درون‌شهری متصل شود.

خادمی یادآور شد: مهمترین موضوع در بخش ساخت راه‌آهن، تهیه ریل است؛ در پروژه مذکور، ریل توسط پیمانکار (قرارگاه خاتم الأنبیاء) و جهاد نصر کرمانشاه خریداری و وارد شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تأکید کرد: تکمیل راه‌‌آهن غرب تا‌ کرمانشاه و ادامه مسیر مذکور، از پروژه‌هایی است که احداث آن در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده است.

انعقاد دو تفاهم‌نامه با ذوب‌آهن برای تأمین ریل تولید داخل‌

وی درباره تأمین ریلی و استفاده از ریل تولید داخل (ریل ملی)، افزود: دو تفاهم‌نامه با ذوب‌آهن برای تأمین ریل ملی داریم که اگر امکان اجرایی داشته باشد حاضر هستیم هر چه ریل تولید کنند را خریداری ‌و در شبکه ریلی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به فارس گفت: اما در موضوع ریل ملی ‌مشکلی که داریم، محل تأمین اعتبارات است، تأمین مالی ریل‌های وارداتی، عمدتاً از محل تأمین فاینانس است، اما‌ برای ریل تولید داخل‌ از نظر منابع مالی نیازمند پول نقد هستیم.

دیدگاه کاربران