عضویت در خبرنامه الکترونیک
وزیر راه و شهرسازی:

ترسیم نقش‌ مؤثر راه‌آهن در حمل‌ونقل حومه‌ای و بین‌شهری/ تاکید بر مفهوم انسانی توسعه از منظر مهندسی/ لزوم تربیت مدیران ریلی در سطوح بین‌المللی/ آینده حمل‌ونقل ریلی ایران روشن است

کد خبر: 84446
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ ق.ظ

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه باید با یک مطالعه روان‌شناسانه رفتار حمل‌ونقلی مردم را تغییر داد، گفت: جامعیت در برنامه‌ریزی، توجه به فیزیک و کالبد، تعریف شبکه، یکپارچگی حمل‌ونقل ریلی با سایر شقوق، حمل‌ونقل حومه‌ای، قطار سریع‌السیر، شهرسازی ریل پایه و آموزش مدیران و کارشناسان آینده راه‌آهن، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن قرار گرفته است.

به گزارش نداي مردم ،عباس آخوندی در سومین جشنواره تعالی حمل‌ونقل ریلی ضمن ابراز خرسندی از حضور در بین کار کنان شرکت راه‌آهن و این نکته که در ارتباط با تعالی سازمانی به طور حتم صحبت‌های موثر و دلنشینی مطرح شده است اظهار داشت: امیدوارم همه بتوانیم گام‌های موثری برای توسعه این صنعت و خدمت به مردم کشور برداریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مطلبی که متخصصان توسعه بر آن تاکید دارند و در مقابل ما به دلیل عمل‌زدگی کمتر به آن توجه می‌کنیم، گفت: اصلی‌ترین مساله کسانی که در مورد توسعه فکر کرده‌اند، مساله انسان محوری بوده نه اینکه بر پروژه محوری تمرکز کنند. اما گفتن این بحث در محیطی کاملا صنعتی کار سختی خواهد بود. زیرا ارائه آمارها بیانگر موفقیت در قالب تعداد پروژه‌ها و مسائل فیزیکی است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید بیان داشت: در واقع تمامی اقدامات فیزیکی برای آسایش، کرامت و امنیت بهتر انسان است. لذا اصلی‌ترین مساله انسان است.

آخوندی با اشاره به مفهوم انسانی توسعه اظهار داشت: اگرچه این مفهوم در ظاهر بحث سهل و بسیار آسانی به نظر می‌رسد، اما باطنی بسیار پیچیده دارد و اگر از منظر یک شهروند و آنچه در هر صنعت از جمله حمل‌ونقل ریلی صورت می‌گیرد به آن نگاه کنیم باید ببینیم چگونه به شهروندان ایران در زمینه‌هایی مانند افزایش آسایش و ایمنی در زندگی‌شان کمک می‌کند؟ یا اینکه با جذب سرمایه می‌تواند نرخ بهره‌وری را افزایش دهد؟

وی در ادامه نگاه به توسعه از منظر انسانی را موجب تغییر در رویکردها خواند و گفت: در شهر تهران با جمعیتی بالغ بر ۱۵.۷ میلیون نفر، سهم ما از ایجاد آسایش و رفاه در حمل‌ونقل حومه‌ای و شهری بسیار مهم است. به طور مثال نحوه اتصال راه‌آهن به شبکه‌های شهری، هرچه در مورد آن تعمل و تفکر می‌شود متوجه می‌شویم که باید بارها درباره آن فکر و بررسی شود تا روشن شود سرانجام این جمعیت انبوه که از غرب تهران داخل پایتخت می‌شوند، به چه ترتیب راحت‌تر این کار را انجام دهند. ساز و کار حمل‌ونقل ریلی ما با مترو و حمل‌ونقل شهری تهران، کرج و سایر شهرهای بین آنها چگونه با یکدیگر تعریف می‌شوند و چقدر به مفهوم حمل‌ونقل یکپارچه و درب به درب فکر شده است.

پیگیری گمشده‌ای به نام سهم ریل از حمل‌ونقل محلی

وزیر راه و شهرسازی با توجه به تعریف مفاهیمی مانند حمل‌ونقل حومه‌ای، یکپارچگی، مکانیزاسیون و سیستم‌های هوشمند ریلی تصریح کرد: اگرچه چنین مفاهیم بسیار خوبی تعریف شده، اما همچنان به دنبال گمشده‌ای هستیم: اینکه سرانجام مدیران راه‌آهن ما دریابند چگونه می‌توانند رفت و آمدهای محلی را رصد کنند و سهم راه‌آهن را از تامین این حمل ونقل محلی بیان کنند که خود مبحث بسیار مهمی است.

وی تاکید کرد: در شرکت راه‌آهن باید به نحوی عمل شود که بر رفتار حمل‌ونقلی شهروندان اثر بگذارد و باعث تغییر رفتار جاری حمل‌ونقلی آن‌ها شود. اگر این پروژه‌ها موفق به تغییر رفتار حمل‌ونقلی شهروندان نشوند جای تردید جدی در موفقیت ما دارد.

آخوندی با بیان اینکه «نگاه به این مقوله از منظر یک شهروند به جای نگاه از دید یک مدیر صنعتی موجب بهینه و بیشینه شدن خدمات ما می‌شود» خاطرنشان کرد: تمایل اولیه انسان‌ها استفاده از خودرو شخصی برای جابجایی است، اما اکنون تعداد وسایل نقلیه در کشور به ۱۹ میلیون دستگاه رسیده است که در صورت افزودن تعداد موتورسیکلت‌ها این رقم به ۲۹ میلیون دستگاه خواهد رسید و با احتساب افزایش سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه به این تعداد به طور مرتب رو به فزونی است.

این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: علی رغم اعمال تمام محدودیت‌ها مانند طرح زوج و فرد، محدوده طرح ترافیک و سایر طرح‌ها، دست آخر روند استفاده از اتومبیل شخصی رو به تزاید و بیانگر ناتوانی در جلوگیری از این روند است.

وزیر راه و شهرسازی تنها راهکار توقف این روند را یک مطالعه روان‌شناسانه از رفتار حمل‌ونقلی مردم و چگونگی متقاعد کردن آنها برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی به جای خودروشخصی خواند و گفت:‌ اگرچه این تغییر رفتار نیازمند تعریف پروژه‌های عمرانی و تعریف شبکه است و ما نیز مخالف ایجاد آن نیستیم، اما نکته اصلی اطمینان از موفقیت پروژه ما در تغییر رفتار شهروندان است.

آخوندی تردد روزانه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو شخصی به شهر تهران را وحشتناک عنوان کرد و گفت: بخشی از این تغییرات به قیمت سوخت و حامل‌های انرژی باز می‌گردد، اما علاوه بر تمام آنها باید خود را جای فردی که در اسلامشهر، شهر قدس، شهریار، هشتگرد، کرج یا ورامین زندگی می‌کند گذاشت و دید باید چه اتفاقی در صنعت حمل‌ونقل ریلی رخ دهد که آنها علاقه‌مند به استفاده از خودروی شخصی نباشند.

وی با بیان اینکه «تا این موضوع به ملکه ذهن ما تبدیل نشود بعید است بتوانیم رفتار مصرف کننده را عوض کنیم» گفت: تردد روزانه ۷۲ هزار خودرو در حدفاصل مرودشت تا شیراز حاکی از بیانگر عمومیت این مساله در سطح کشور است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با نگاهی از بیرون سازمان، تعالی سازمانی و مفهوم چگونگی پیوند آن با ملت، و از نگاه درون سازمانی، چگونگی اقدامات کارکنان سازمان در جهت رشد و ارتقا و میزان تعلق و مشارکت آنها در اعتلای سازمانی باید مشخص شود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: من مساله حمل‌ونقل ایران را بیش از گذشته و با رگ و پوست خود حس می‌کنم. مدت‌هاست در صنعت حمل‌ونقل ایران در بخش دولتی و خصوصی برای تربیت مدیرانی در سطح جهانی و رقابت با مدیران سایر کشورها سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم و باید از هیئت مدیره راه‌آهن برای پیگیری موضوع تعالی سازمانی برای سومین سال پیاپی تشکر کرد.

آخوندی تصریح کرد: مهم است که من به عنوان یک کارشناس ببینم آیا حق انتخاب دیگری به غیر از راه‌آهن ایران در اختیار داریم یا هیچ گزینه دیگری نداریم. لذا امیدوارم مدیران شرکت راه‌آهن به طوری شرایط آموزش حین خدمت برای کارمندان این شرکت را فراهم کنند که پس از آموزش، به یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی تبدیل شوند و سپس راه‌آهن ایران را آگاهانه و به دور از اجبار انتخاب کنند و در آن صورت ما می‌توانیم ادعا کنیم که راه‌آهن ایران می‌تواند با راه‌آهن‌های جهان رقابت کند.

وی با طرح این سوال که چند شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی با توانایی ترانزیت کالا از نقطه‌ای خارج از ایران به نقطه دیگری از جهان وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: نکته اصلی تعالی سازمانی وجود نیروهای انسانی است که باعث افزایش بهره‌وری است و گرنه اکتفا کردن به چند پروژه کفایت نخواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی آینده حمل‌ونقل ریلی ایران را روشن پیش بینی کرد و در تشریح دلایل این پیش‌بینی گفت: جامعیت در برنامه‌ریزی، توجه به فیزیک و کالبد، تعریف شبکه، یکپارچگی حمل‌ونقل ریلی با سایر شقوق، حمل‌ونقل حومه‌ای، قطار سریع‌السیر، شهرسازی ریل پایه و آموزش مدیران و کارشناسان آینده راه‌آهن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن قرار گرفته است و مورد آخر به هیچ وجه نباید متوقف شود.

آخوندی در پایان با اشاره به دیدگاه خود نسبت به چگونگی تربیت مدیران ریلی برای آینده شرکت راه‌آهن گفت: با اینکه تعدادی از مدیران ما برای آموزش‌های عملی در راه‌آهن‌های سایر کشورهای جهان دوره ببینند و در عمل بتوانند آموزش ببینند و با تجارب آنها آشنا بشوند بسیار موافق هستم اگرچه با تنگناهای مالی مواجه هستیم.

دیدگاه کاربران