عضویت در خبرنامه الکترونیک
مدیرعامل راه‌آهن :

خبرهای خوش از پروژه برقی سازی قطار مشهد – تهران

کد خبر: 85342
تاریخ انتشار: ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴ ق.ظ

مدیرعامل راه‌آهن عنوان کرد که در اردیبهشت ماه خبرهای خوشی درباره تامین مالی پروژه برقی کردن قطار مشهد – تهران به گوش مردم می‌رسد.

به گزارش نداي مردم ، سعید محمدزاده در حاشیه نشست ماهانه مدیران راه‌آهن کشور در مشهد  اظهار کرد: نشست ۷۵ مدیرکل راه‌آهن با رویکرد توسعه حمل و نقل ریلی در برنامه ششم برگزار شد، این نشست‌ها هر چند ماه یک‌بار با هدف بررسی سیاست‌های کلان و پایش رویدادها برگزار می‌شود و این نشست اولین جلسه سال ۱۳۹۶ است که در مشهد برپا می‌شود.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بر توسعه حمل و نقل ریلی در برنامه ششم و اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی، کشورهای همسایه و کریدور شمال و جنوب تاکید کردند، لذا تمام تلاش ما معطوف به این اهداف و ارتقای بهره‌وری به صورت مستمر است.

مدیرعامل راه‌آهن کشور با بیان اینکه پروژه برقی‌کردن قطار تهران_ مشهد دو میلیارد دلار هزینه دارد، بیان کرد: مهم‌ترین موضوع در امر خرید، بحث اعتبار است. خوشبختانه قرارداد این پروژه بین ایران و چین منعقد شده است، مشاور و مدیر پروژه کار خود را آغاز کردند. درباره تامین مالی پروژه ۱۷۰ کامنت با طرف چینی داشتیم و فقط دو کامنت مانده که امیدواریم در هفته آینده به نتیجه برسیم. هزینه پروژه از محل وام دولتی کشور چین تامین خواهد شد از آنجا که در سفر رئیس جمهوری چین به ایران درباره این وام صحبت شده است.

وی ادامه داد: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و محدودیت‌های شدیدی که در حوزه اعتبارات داریم، دو پروژه مانند هم، مانند قطار سریع‌السیر را همزمان اجرا نمی‌کنیم چنانکه مقوله سرعت در پروژه قطار برقی نیز پیش‌بینی شده است. همچنین در راستای قانون “استفاده از حداکثر توان داخلی” سهم طرف ایرانی در اجرای این پروژه، ۵۰ درصد است، حتی برنامه‌ریزی شده که لوکوموتیو برقی توسط طرف ایرانی آماده شود.

محمدزاده یادآور شد: خوشبختانه با وجود اینکه امسال ۲۰ درصد از ناوگان مسافری نسبت به سال قبل به علت عمر بالای ناوگان کاهش یافت و ناوگان بالای ۴۵ سال حذف شد، کاهشی در زمینه جابه‌جایی مسافر نداشتیم. البته باید توجه داشت که برخی آمارهایی که از سوی سازمان‌ها اعلام می‌شود دو طرفه است، یعنی رفت و برگشت اعلام می‌شود، اما آمار راه‌آهن فقط یک طرفه محاسبه می‌شود.

وی عنوان کرد: امسال با راه‌اندازی سیستم تراک‌بندی و مجهز کردن شبکه ریلی به سیستم ATC از تیر سال ۱۳۹۵، قطارهای مسیر تهران- مشهد با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت تردد می‌کنند و زمان حرکت در این مسیر از ۱۲ ساعت به ۱۰ ساعت رسید، میزان تاخیر از مبدا نیز کاهش یافت و تاخیر از مبدا در نوروز ۱۳۹۵ بیش از ۳۰ ثانیه بود که امسال به کمتر ۱۰ ثانیه رسید.

دیدگاه کاربران