عضویت در خبرنامه الکترونیک
مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران :

شهر فروشی» بی رویه در تهران

کد خبر: 85482
تاریخ انتشار: ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۹:۲۸ ق.ظ

توانایی خود در مدیریت شهری را بارها به اثبات رسانده و تردیدی در آن نیست. از آن جمله می‌توان به موفقیت‌هایش در توسعه مترو اشاره کرد. او فرزند شخصیتی است که جز سازندگی در کشور به چیز دیگر نمی‌اندیشید و مرور سال‌ها مدیریت آیت‌ا… هاشمی نشان می‌دهد که دغدغه آبادانی او به پسر ارشدش رسیده است. محسن هاشمی دغدغه‌های شهری زیادی دارد و به همین دلیل برای انتخابات شورای شهر تهران نامنویسی کرده است.

به گزارش نداي مردم ،محسن هاشمی با اشاره به مشکل بافت فرسوده در تهران با بیان اینکه در بحث بافت‌های فرسوده ما با چند مساله مواجه هستیم، گفت: بافت فرسوده سه ویژگی اصلی دارد، نخست ناپایداری بنا، دوم ریزدانگی، قطعات کوچک و ناهمگون ساختمان و سوم نفوذناپذیری بافت و عدم دسترسی‌های مناسب و فقدان معابر استاندارد است که در این میان علاوه بر بافت‌های فرسوده گذشته شاهد فرسوده و ناپایدارسازی نیز هستیم. وی با بیان اینکه کیفیت نازل و پایین ساخت بنا بخصوص در مناطق جنوب شهر و محروم تهران و عدم نظارت مناسب فنی موجب شده است تا ساختمان‌ها زود فرسوده شده یا از ابتدا بدون کیفیت استاندارد ساخته شوند، گفت: یکی دیگر از مشکلات عدم جذابیت نوسازی بافت‌های فرسوده برای سازندگان و سرمایه‌داران است که به علت صدور مجوزهای بی‌رویه بلندمرتبه سازی وتراکم‌فروشی در مناطق شمالی و مرکزی شهر که بازده اقتصادی بهتری دارند طبیعتا سازندگان و فعالان اقتصادی حوزه ساخت‌وساز به جای تمایل به نوسازی بافت‌های فرسوده به سمت برج‌سازی یا مال و مجتمع تجاری سازی در مناطق مرغوب‌تر شهر رفته‌اند و مساله سوم عدم ارائه تسهیلات مناسب و فراهم کردن شرایط زیست مطلوب در بافت‌های فرسوده است. وی افزود: وقتی شما در یک بافت فرسوده، ساختمانی را نوسازی می‌کنید اما کلیت این بافت فاقد شرایط زیست مناسب است، زیرساخت‌ها وجود ندارد، تسهیلات فرهنگی و ورزشی و تفریحی و فضای سبز وجود ندارد، ساختمان نوسازی‌شده جذابیتی ندارد و تبدیل به بستری برای بروز ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود، در مجموع می‌توان گفت که ما برای حل معضل بافت‌های فرسوده نیازمند نگاهی جامع و کلان هستیم.

سهم ناچیز شهروندان از تراکم فروشی

مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران با اشاره به ساخت و سازهای انبوه در تهران با بیان اینکه دور معیوبی که در فرایند توسعه شهر در دهه‌های اخیر اتفاق افتاده، این است که ما برای تامین هزینه‌های مدیریت شهری و فعالیت عمرانی تراکم فروشی می‌کنیم و با استفاده از درآمد این تراکم، بزرگراه می‌سازیم و این تراکم موجب افزایش ترافیک در حاشیه این بزرگراه‌ها می‌شود و در نتیجه ترافیک و آلودگی وضعیتی مشابه یا بدتر از قبل از احداث بزرگراه را پیدا می‌کند، گفت: وضعیت امروز مناطق یک تا چهار تهران به خوبی نشان‌دهنده نتایج این رویکرد است، در حالی‌که با رویکرد چابک سازی و کاهش هزینه‌های اداره شهر، اولویت دادن به حمل ونقل عمومی و توزیع جذابیت زندگی و تفریح به صورت متوازن در شهر از تزاحم و فشار بر برخی نقاط شهر جلوگیری می‌کنیم و شاهد هستیم در هیچ کدام از کلانشهرهای توسعه یافته جهان، شاهد تراکم فروشی و شهرفروشی بی‌رویه نیستیم، نکته مهم در این میان سهم ناچیز شهروندان از فروش تراکمی است که بار سنگین و ناهنجاری‌های درازمدت زیستی تولید می‌کند، اگر به شما به اندازه ۱۰۰ واحد ارزش اقتصادی تراکم خارج از طرح تفصیلی واگذار شود، آنچه به‌صورت واقعی وارد چرخه مدیریت شهری می‌شود بیش از ۳۰ واحد نیست و بخش عمده آن، به‌صورت تخفیف یا رانت عاید واسطه‌ها ودلالان می‌شود.

نیاز به تغییر رویکرد در حوزه فرهنگی و اجتماعی داریم

وی در مورد مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی شهر با بیان اینکه به صورت اصولی شهر باید انسان محور باشد نه ساختمان محور یا خیابان محور، گفت: ما با یک پیش فرض غلط مواجه هستیم که ماموریت مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی شبیه سایر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی است، در حالی که وظایف و ماهیت بخش فرهنگی شهرداری با سازمان تبلیغات اسلامی متفاوت است، شهرداری از بودجه عمومی تغذیه نمی‌کند بنابراین نباید صرفا به شعارها و فعالیت‌های تبلیغاتی یکسویه بپردازد که هزینه‌محور تلقی شود، بلکه مدیریت شهری یک سازمان مردم نهاد است و رویکرد فرهنگی آن نیز باید مردم نهاد باشد، بدین معنا که مدیریت شهری در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی به فراهم کردن زیرساخت‌ها و بسترها بپردازد و محور فعالیت خود مردم و تشکل‌های مردم نهاد باشند و بخش فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری نقشی تسهیل کننده و حامی را ایفا کنند. مجموع اعتباراتی که در بخش فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران هزینه می‌شود بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که بیشتر از بودجه چند وزارتخانه و سازمان فعال در این بخش است که وظایف اصلی بر دوش آنهاست. ما نیاز به تغییر رویکرد در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اعتماد به مردم و تفویض فعالیت‌ها به شهروندان داریم. هاشمی با اشاره به حمل ونقل عمومی به‌ویژه مترو و تاکید بر استفاده از روش‌های نوین حمل ونقل با بیان اینکه واقعیت آن است که طی دهه‌های اخیر بخش عمده اعتبارات عمرانی مدیریت شهری، صرف توسعه شبکه بزرگراهی شده است که معضلاتی نظیر ترافیک و آلودگی هوا را به دنبال آورده است، اظهار داشت: شاهد سیستم حمل ونقل عمومی هستیم که باید شامل چند بخش حمل و نقل انبوه با اتکا به ریل (مترو) و خطوط مکمل این شبکه انبوه با استفاده از تراموا، اتوبوس، حمل ونقل کابلی باشد و باید به سوی این روش حرکت کنیم تا شهروندان برای عدم استفاده از خودروی شخصی جایگزین جذاب، منظم، امن و ارزانی در دسترس داشته باشند.

دیدگاه کاربران