عضویت در خبرنامه الکترونیک
منتخب پنجمین دوره شورای شهر :

مساله شخص محوری در انتخاب شهردار/خودم خواستم در لیست نامزدهای شهرداری نباشم/ عدم برخورد سیاسی با مدیران شهرداری

کد خبر: 87578
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱:۰۲ ب.ظ

منتخب پنجمین دوره شورای شهر گفت: یکی از مشکلاتی که می تواند در دوره آینده بر سر راه توسعه تهران ایجاد شود، مساله شخص محوری در انتخاب شهردار بجای برنامه محوری است، اعتقاد بنده آن است بجای صحبت کردن بر سرگزینه های مختلف شهرداری که طبعا به حاشیه سازی و ایجاد اختلاف وبحثهای غیراصولی منجر می شود باید به برنامه محوری در حوزه مدیریت شهری بیاندیشیم.

به گزارش ندای مردم، محسن هاشمی رفسنجانی، مدیر عامل سابق متروی تهران است؛ او که ۱۳ سال ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت متروی تهران را بر عهده داشته‌است در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران به عنوان سرلیست امید از طرف اصلاح‌طلبان معرفی و با کسب بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار رای نفر اول انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران شد. او که در چهارمین دورهٔ شورا، گزینهٔ اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود، در نهایت با اختلاف یک رأی کرسی شهرداری کلانشهر تهران بار دیگر به محمدباقر قالیباف رسید.

هاشمی نایب‌رئیس اتحادیهٔ بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقهٔ خاورمیانه و شمال آفریقا است. در گذشته در مشاغل گوناگون مانند رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری و عضو هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع اشتغال داشته‌است. در زمان مدیریت وی متروی تهران راه‌اندازی شد و او تا ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ بطور پیوسته عهده‌دار این سمت بوده‌است که پس از آن از سمت ریاست هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران کناره‌گیری کرد و شهردار وقت تهران، محمدباقر قالیباف با استعفایش موافقت نمود و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیئت‌مدیره منصوب کرد. در دولت یازدهم به ریاست‌جمهوری حسن روحانی، عضویت هیئت‌مدیرهٔ شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی کشور نیز به هاشمی واگذار شده‌است.

محسن هاشمی به گفته خودش اگرچه برای حفظ انسجام شورا کاندیدای شهرداری تهران نشد، اما در صورت موافقت اعضای شورای شهر همچنان شهردار شدن او در آینده دور از واقعیت نیست.

هاشمی معضلاتی مانند آلاینده های هوا، صوت و بصری در کنار ترافیک سنگین، آسیب دیدن محیط زیست شهر و ساخت وسازهای بی رویه در مناطق نامناسب وعدم سرمایه گذاری در بافت های فرسوده همراه با آسیب های اجتماعی شهر نظیر کودکان کار، کارتن خواب ها، زنان خیابانی را از جمله بزرگترین معضلات شهر تهران می داند و برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوای پایتخت می گوید: راه حل توسعه حمل ونقل عمومی انبوه بر است؛ هم اکنون حدود ۲۰ میلیون سفر روزانه در تهران صورت می گیرد که بایست نیمی از آن توسط شبکه انبوه بر عمومی یعنی مترو صورت پذیرد تا ترافیک و پیامد آن آلودگی هوا کاهش یابد، اما سهم مترو از این بخش درحال حاضر حدود یک چهارم استاندارد است یعنی ما برای اینکه بتوانیم حمل ونقل تهران را استاندارد کنیم باید ظرفیت مترو به ۴ برابر سهم کنونی افزایش یابد البته زیرساخت های بخشی از این ظرفیت جدید در طول دهه گذشته ایجاد شده است اما هنوز واگن، تجهیزات فنی ثابت و متحرک، نیرو رسانی و سایر امکانات پشتیبانی لازم برای چنین ظرفیتی فراهم نشده که باید تکمیل گردد.

عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران معتقد است: یکی از مشکلاتی که می تواند در دوره آینده بر سر راه توسعه تهران ایجاد شود، مساله شخص محوری در انتخاب شهردار به جای برنامه محوری است، به اعتقاد بنده، به جای صحبت کردن بر سرگزینه های مختلف شهرداری که طبعا به حاشیه سازی و ایجاد اختلاف و بحث های غیراصولی منجر می شود باید به برنامه محوری در حوزه مدیریت شهری بیاندیشیم. مردم انتظاراتی متفاوت با شوراهای گذشته از شورای پنجم دارند که تحقق آن نیازمند رویکردی علمی و کارشناسی، توام با پختگی و استفاده از تجربیات و سخت کوشی است. اقدامات شتابزده و خبرسازی رسانه ای قطعا به این فرایند آسیب می رساند.

 

دیدگاه کاربران