عضویت در خبرنامه الکترونیک
مدیرعامل شرکت پیمانکار طرح قطارشهری کرج :

راه اندازی قطار شهری کرج در تونل پیچ و خم اداری

کد خبر: 88677
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸ ق.ظ

قرارداد طرح خط ۲ قطار شهری کرج پس از ۱۴ماه تأخیر از زمان برگزاری مناقصه در اسفند ماه سال ۸۵ به شرکت پیمانکار قطارشهری کرج ابلاغ و تبعات آن به آینده طرح تحمیل شد. به علت طولانی شدن اخذ مصوبه شورای اقتصاد توسط کارفرما و همچنین مسائل ناشی ازتحریم وموانع موجود درنظام بین‌المللی، سرمایه‌گذار خارجی به طور مکتوب انصراف داد.

به گزارش ندای مردم، «علیرضا سجادی»، مدیرعامل شرکت پیمانکار طرح قطارشهری کرج تأکید کرد: سازمان قطار شهری کرج به تعهد خود در تأمین منابع مالی طی ۴ سال اولیه عمل نکرده وبراساس مبلغ اولیه قرارداد، سالانه ۱۷۴میلیون دلار باید تأمین می‌شد که تاکنون هیچ مبلغی بر اساس برنامه زمان‌بندی تأمین نشده است. وی به میزان منابع اختصاص یافته طی سال‌های ۸۶ تا ۹۵ اشاره و خاطرنشان کرد: بین سال‌های ۸۶ تا ۹۰ فقط ۳۳ درصد از منابع مورد نیاز به طرح از طرف کارفرما اختصاص یافته که این رقم از سال ۹۱ تا ۹۲، حدود ۱۲ درصد و بین سال‌های ۹۳ تا ۹۵ فقط ۴ درصد بوده است.

اجرای طرح‌های جایگزین
مدیرعامل شرکت پیمانکار طرح قطارشهری کرج تحویل ندادن زمین پایانه و اراضی مورد نیاز ساخت تعدادی از ایستگاه‌ها و هواکش‌های میان تونلی را عامل چهارم در پیشرفت نداشتن طرح برشمرد و گفت: در ۱۱ ماه گذشته از ۹۷مورد زمینی که نیاز به استملاک (مالک شدن) دارد تنها ۲۱ مورد تصرف شده است. بنابراین با وجودکوتاهی کارفرما در تحویل دادن ۷۶ استملاک و مشکلات اخذ مجوزهای انحراف ترافیک، پیمانکار ناچار به ارائه طرح‌های جایگزین با سختی، ریسک و هزینه‌های بیشتر شد.

رشد ناگهانی نرخ ارز
با توجه به موانع ومشکلات مذکور و تأمین نشدن مالی، طرح مطابق برنامه زمان‌بندی به اتمام نرسید و کارفرما در مردادماه سال ۹۰ اقدام به ابلاغ فسخ غیرقانونی قرارداد کرد. در پی برگزاری جلسات مدیریتی وکارشناسی با حضور مدیران ارشد استان ومعاون وقت وزیرکشور و بررسی دلایل عقب ماندگی طرح، راهکار قانونی پیش رو، لغو فسخ پیمان تشخیص داده شد و پس از ۵ ماه تعطیلی وتوقف عملیات اجرایی صورتجلسه ادامه همکاری در آذر ۹۰ امضا و مبادله شد. اما به دلیل افزایش نامتعارف نرخ ارز، قیمت کالاها و دستمزد نیروی انسانی از تابستان سال ۹۱ سرنوشت طرح بار دیگر دستخوش تغییر شد.

وضعیت کنونی قطار شهری
سجادی به پیشرفت طرح با وجود موانع مشکلات اشاره کرد و یادآورشد: با وجود مشکلات پیچیده در زمینه تأمین مالی، تاکنون ۱۵ کیلومتر تونل و سازه نگهبان ۱۴ ایستگاه را به اتمام رسانده‌ایم. علاوه بر این ۷ ایستگاه بین ۳۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته و ریل کل مسیر نیز تأمین شده است. پس از ۱۴ ماه وقفه، شورای شهر کرج در ۳۱ فروردین ماه امسال با ارسال یک نامه به شهردار کرج اعلام کرد که شرکت پیمانکار مربوطه دوباره فعالیت خود را شروع کند. سپس در۱۶ اردیبهشت ماه شهردارکرج با قید دو فوریت از شورای شهر درخواست می‎‌کند تا قیمت طرح اصلاح شود و۳روز بعد شورا این درخواست را تصویب، قیمت را اصلاح و در ۲۰ اردیبهشت ماه فعالیت دوباره شرکت پیمانکار را اعلام می‌کند. وی افزود: طرح قطار شهری کرج می‌تواند به صورت مستقیم ۲ هزار نفر را مشغول به کار کند.

مدیریت شهری بدون اطلاع تفاهمنامه نوشت
«سیدحمید طهائی»، استاندارالبرز درخصوص تصمیم نماینده عالی دولت برای پایان دادن به اختلافات بین کارفرما و پیمانکار قطار شهری کرج، گفت: متأسفانه بخشی از مشکلات به کارفرما و بخشی دیگر به پیمانکارمربوط است. دولت در این خصوص به تعهداتش عمل کرده و سال گذشته نیز در سفر رئیس جمهوری به استان، ۱۸۴ میلیارد تومان برای قطار شهری مصوب شد که متأسفانه نتوانستند جذب کنند. ۱۲ سال از اجرای این طرح می‌گذرد و در حالی که شهرداری خلع ید پیمانکار را اعلام کرده بود، بدون هماهنگی و اطلاع، بار دیگر با وی پای میز مذاکره نشست و برای ادامه طرح تفاهمنامه را امضا کرد، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد؛ بنابراین از«علی ربیعی»، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درخواست واگذاری طرح و تعیین تکلیف پیمانکار را داریم.

باز کردن گره قطار شهری کرج تنها به دستان وزیر تعاون
«محمد جواد کولیوند»، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید براین که گره پیچیده قطار شهری کرج تنها به دستان وزیر تعاون باز خواهد شد، گفت: قطار شهری کرج دچار گره‌ای شده که باز کردن آن به همکاری و همیاری استاندار البرز، شهردار کرج و شورای عالی فنی نیاز دارد. در قرارداد، شورای عالی فنی که متشکل از ۵ نفر است، تعریف شده و همه اختلافات و تغییر نرخ باید زیرنظر این شورا انجام پذیرد، شرکت پیمانکار در قرارداد خود با شورای شهر و شهرداری کرج مبلغ یک میلیارد و ۶۳۰ میلیارد تومان برآورد هزینه ساخت داشته که درنهایت طبق توافق ۷۰ درصد ازمبلغ قرارداد به صورت تهاتر و ۳۰ درصد آن باید به‌صورت نقد یا اوراق قرضه کشوری پرداخت می‌شده که شهرداری ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه را نیز خریداری کرده است.
وی گفت: شهرداری بابت ۷۰ درصد تهاتر، زمین‌هایی را به شرکت پیمانکار مربوطه معرفی و این شرکت نیز زمین‌ها را به شرکت مادر معرفی کرد. قول تغییر کاربری و تصویب آن در کمیسیون ماده ۵ را نیز شهرداری داده بود که این امر به اختلاف بین شهرداری و اعضای شورای شهر کرج منجر شد، تا جایی که شورا مصوبه خود را ابطال کرد و شهرداری در سال گذشته ماده ۴۶ را به شرکت پیمانکار قطار شهری ابلاغ کرد. نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برهمین اساس شرکت پیمانکار به همراه شهرداری باید قرارداد را مصالحه‌آمیز فسخ کنند. این درحالی بود که عده‌ای از مدیران شهر گفتند اگر قرار بر پیمانکار جدید باشد طرح، ۳ یا ۴ سال به تعویق خواهد افتاد، پس بهترین گزینه این بود که با پیمانکار ادامه دهیم. در نتیجه جلساتی را با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه استاندار البرز، «علی ترکاشوند»، شهردارکرج و«رضا نوروز زاده»، رئیس شستا برگزار کردیم که قرار شد، شرکت پیمانکار با چند شرط اجرای طرح قطار شهری را دوباره ادامه دهد. وی، آوردن نقدینگی به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان و تغییر مدیریت شرکت پیمانکار با هدف توانا شدن در طرح قطار شهری کرج را از شرایط ادامه همکاری عنوان کرد و گفت: متأسفانه هیچ تغییری حاصل نشد.

دیدگاه کاربران