عضویت در خبرنامه الکترونیک
مدیرعامل شرکت مجری قرارداد تجهیز راه‌های شریانی کشور :

هزینه ۵۳۵ میلیارد تومانی راهداری برای نصب دوربین های هوشمند برون شهری

کد خبر: 89223
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ ق.ظ

مراسم افتتاحیه واگذاری تأیید تخلفات ثبت‌شده توسط سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات جاده‌ای به قرارگاه پلیس راه استان‌های کشور روز گذشته به صورت ویدئوکنفرانس در شرکت مبین ایران با عنوان پیمانکار مجری قرارداد تجهیز راه‌های شریانی کشور به سامانه هوشمند ثبت تخلفات رانندگی و سرعت هم‌زمان در شهرک آزمایش و چندین قرارگاه پلیس استان‌های کشور برگزار شد تا قسمتی از پروژه ۵۳۵ میلیارد تومانی دولت برای نسب دوربین های هوشمند برون شهری اجرایی شود.

به گزارش ندای مردم ،مدیرعامل شرکت مجری قرارداد تجهیز راه‌های شریانی کشور به سامانه هوشمند ثبت تخلفات رانندگی و سرعت پس از این مراسم با اشاره به اینکه شرکت مبین ایران به‌عنوان مجموعه‌ای که صد درصد متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام است، نصب دو هزار دوربین در ۳۴ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور را برعهده گرفته است گفت: سازمان راهداری به‌عنوان کارفرما و ما به‌عنوان مجری این سامانه‌های هوشمند را در جاده‌های کشور نصب کنیم که طی ۸ سال قراردادی که منعقد شده قرار است راهداری ۵۳۵ میلیارد تومان و در قالب EPCبه این شرکت پرداخت کند

مدیرعامل شرکت ارتباطات رهکام با تاکید بر اینکه در اجرای این پروژه هیچ گاه مشکل مالی بروز نکرده است گفت:شرکت به دلیل وابستگی که به ستاد فرمان حضرت امام داشته است توانسته در برهه های زمانی که پرداخت های دولتی دیر صورت می گرفت از منابع ستاد برای پیشبرد امور استفاده کند.

امیرمسعود عطایی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ جمعاً ۴۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف توسط پلیس راه و سازمان راهداری در جاده‌ها نصب بود افزود: از سال ۹۴ که شرکت مبین ایران عهده دار این امر شده است تاکنون یک هزار و ۲۱۰ دوربین هوشمند در جاده‌ها نصب شده است.

وی با تاکید بر اینکه با نصب ۱۲۰۰ دوربین هوشمند توسط متخصصان داخلی در جاده‌های کشور در کل پروژه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته ایم اظهار کرد:داده‌های این سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات سرعت در مرحله اول فقط ثبت تخلفات سرعت و در مراحل بعدی دیگر تخلفات است.

عطایی افزود: حدود ۲٫۵ سال از آغاز نصب این سامانه‌های هوشمند در جاده‌ها می‌گذرد و تاکنون یک‌هزار و ۲۰۰ سامانه در کل شبکه راه‌ها نصب شده و تعدادی نیز در حال بهره‌برداری و تعدادی در حال تحویل است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات رهکام گفت: کارفرمای این پروژه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و بهره‌بردار پلیس راهور ناجا است.

وی ادامه داد: در سال اول اجرای این پروژه که از شهریورماه ۹۴ آغاز شد، ۴ میلیون تخلف در کل کشور ثبت شد که شامل سرعت لحظه‌ای و متوسط سرعت بود.

عطایی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود در سال دوم این پروژه که از شهریور ۹۵ آغاز شد و تا شهریور ۹۶ ادامه داشت: حدود ۶ میلیون تخلف سرعت در جاده‌ها ثبت شود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات رهکام با اشاره به اینکه در این سامانه‌های هوشمند افزایش سرعت میانگین هم ثبت و جریمه اعمال می‌شود گفت:برای تأیید تخلفات ثبت‌شده، ۳۵ مرکز و قرارگاه پلیس راه در سطح کشور به چند منظور طراحی و امروز افتتاح شد.

عطایی افزود: پیش از این تخلفات در شهرک آزمایش و به صورت متمرکز رصد می‌شد و این موجب افزایش ۳۵ برابری نظارت بر تخلفات رانندگی است. بدین ترتیب هر قرارگاه پلیس راه در حوزه سرزمینی خود به تخلفات رانندگی نظارت می‌کند و تخلفات حادثه‌ساز اعمال قانون می‌شود و خودرو در محور متوقف خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه شرکت ارتباطات رهکام به‌عنوان زیرمجموعه هلدینگ مبین ایران صد درصد در اختیار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره ) است، اضافه کرد: به‌هیچ‌عنوان نگاه منفعت‌طلبانه در این پروژه نداشتیم و هدف ما کاهش تلفات سوانح رانندگی است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات رهکام با اشاره به اینکه در این پروژه ۱۷ شرکت دانش‌بنیان تحت مدیریت ما نصب سامانه‌ها را انجام می‌دهند ادامه داد:در این پروژه هزار نفر اشتغال مستقیم و دو هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شد.

عطایی گفت: قرارداد فعلی ما برای دوربین‌ها ثبت تخلفات سرعت لحظه‌ای و میانگین است و در آینده نزدیک قابلیت ثبت فاصله طولی خودروها و حرکات مارپیچ توسط دوربین‌ها به صورت هوشمند قابل رصد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فاصله این دوربین‌ها در ۳۴ هزار کیلومتر راه‌های شریانی کشور یعنی هر ۳۰ کیلومتر یک دوربین افزود:درحالی‌ این مساله در کشور ما روی داده است که در استاندارد جهانی باید هر ۵ تا ۱۰ کیلومتر یک دوربین وجود داشته باشد و این به معنای لزوم افزایش سه برابری دوربین‌های ثبت تخلفات هوشمند است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات رهکام از مذاکره برای نصب دوربین‌های هوشمند در راه‌های درون‌شهری نیز خبر داد و گفت: هدف ما یکپارچه‌سازی دوربین‌های ثبت تخلفات هوشمند در شهرها و جاده‌ها است، دراین‌باره با ۵ استان کشور مذاکره و عقد قرارداد داشتیم که شامل استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی و اردبیل است.

لازم به ذکر است از مزیت‌های اصلی این سامانه‌های هوشمند می‌توان به نظارت بر حوزه سرزمین و قرارگاه پلیس راه در استان، تمرکززدایی از بررسی و تأیید تخلفات در ۳۵ مرکز مانتیتورینگ قرارگاه استانی پلیس راه کشور، ایجاد زیرساخت برای کنترل تخلفات حادثه‌ساز و سرعت متوسط و لحظه‌ای در جاده‌ها و تسریع در تأیید تخلفات و ثبت برخط در بانک اطلاعاتی تخلفات خودرویی، از مزایای اجرای این سیستم هوشمند است.

همچنین افزایش ۳۵ برابری نظارت بر عملکرد سامانه‌های هوشمند و تسریع در رفع آسیب‌ها و خسارات احتمالی، ایجاد انگیزه بیشتر برای خدمت‌رسانی به مردم و بهره‌برداری از سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات استانی و کاهش سفرهای درون و برون‌شهری به منظور رسیدگی به اعتراضات و افزایش رضایتمندی از دیگر مزایای اجرای سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در جاده‌ها است.

دیدگاه کاربران