عضویت در خبرنامه الکترونیک
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران:

۳۱۳ کیلومتر مسیر دوچرخه در تهران در حال از بین رفتن است

کد خبر: 89399
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ ب.ظ

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به ایجاد ۳۱۳ کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر تهران گفت: استفاده از دوچرخه تنها در محلات تهران امکان‌پذیر است و نمی‌توان در سفرهای شهری تهران از دوچرخه استفاده کرد. لذا مسیر ایجاد شده برای دوچرخه در تهران در حال از بین رفتن است.

به گزارش ندای مردم، محمد علیخانی در ارائه گزارش چشم‌انداز، اهداف و رویکردهای حوزه عمرانی و حمل و نقل شهر تهران که توسط کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش تهیه شده بود، تصریح کرد: موضوع حمل و نقل و ترافیک جزو اولویت‌های پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران قرار داده شده که برای حل معضلات این بخش نیازمند فهم مشترکی میان مسوولان این امر هستیم. لذا باید نگاه دقیقی به آمارهای حمل و نقل ترافیک شهر تهران داشته باشیم.

وی افزود: تعداد سفرهای روزانه در شهر تهران ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار سفر است که سهم مدل‌های حمل و نقل شهر تهران برای اتوبوس ۲۱ درصد، مترو ۱۸ درصد، تاکسی ۲۲ درصد، خودروهای شخصی ۲۶ درصد، مینی‌بوس ۶ درصد و سایر مدل‌های حمل و نقلی نیز ۷ درصد برآورد شده است. البته شاید ارقام اعلام شده برای مدل‌های حمل و نقلی شهر تهران به این صورت خیلی دقیق نباشد. از سال ۱۳۸۳ سفرهای درون شهری تهران مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا سفرهای شغلی ۳۶ درصد، آموزشی ۱۶ درصد، تفریحی ۱۴ درصد، خرید ۱۶ درصد و سفرهایی که مبداء و مقصد آنها خانه نبوده، سهم ۱۸ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش در توضیح عملکرد خطوط ریلی تهران گفت: خطوط مصوب مترو تهران ۷ خط بوده، بدین ترتیب ادامه خط شهر آفتاب تا فرودگاه امام به اشتباه خط ۸ مترو نامگذاری شده است. برابر برنامه پیش‌بینی شده در سال ۱۴۰۹ سهم جابه‌جایی روزانه مسافر در شبکه ریلی ۱۵ میلیون نفر برآورد شده است.

علیخانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سرفاصله ریلی قطارها در متروی تهران اشاره کرد و افزود: امروز سرفاصله قطارها در خط ۱ مترو ۴٫۵ دقیقه، در خط ۲ چهار دقیقه، در خط سه ۲۰ دقیقه، در خط هفت ۴۰ دقیقه است که دلیل سرفاصله زیاد در شبکه مترو تهران، کمبود واگن است. بدین ترتیب از ظرفیت و زیرساخت‌ها نمی‌توانیم حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود ۶۲۷۰ اتوبوس در مجموعه ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران تاکید کرد: متاسفانه بیشتر اتوبوس‌ها یا فرسوده هستند یا در آستانه سن فرسودگی که ۸ سال است قرار گرفته‌اند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: مجموعه جابه‌جایی سالانه تاکسیرانی ۱٫۵ میلیارد نفر است که در این ناوگان ۷۰ هزار و ۹۱۴ خودروی سواری و ۷۰۳۵ خودروی ون در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران وجود دارند. در کنار آن، ۱۰۷۱ دستگاه مینی‌بوس نیز ناوگان مینی‌بوسرانی تهران را تشکیل می‌دهند.

علیخانی با اشاره به شماره‌گذاری ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر تهران افزود: ۱٫۵ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران فعالیت دارند. در کنار این، بیش از ۴ میلیون خودرو در شهر تهران وجود دارد که روزانه ۱٫۵ میلیون خودرو به این شهر وارد می‌شود؛ اما نهایتا ۳٫۵ میلیون خودرو در تهران فعال هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: دوچرخه تنها در محلات تهران می‌تواند رونق داشته باشد و امکان استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری تهران تقریبا غیرممکن است. در شهر تهران ۳۱۳ کیلومتر طول مسیر ویژه دوچرخه خط‌کشی و حفاظ‌گذاری شد و از آنها استفاده نشد و در حال از بین رفتن است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش به وجود ۴۰ مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک در شهر تهران اشاره کرد و افزود: ۶ مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین و ۱۰ مرکز معاینه فنی موتورسیکلت نیز در شهر تهران وجود دارد.

علیخانی افزود: در شهر تهران ۱۵ هزار پارکومتر وجود دارد که گاهی کنترل نمی‌شود. بی‌تردید این پارکومترها می‌تواند از منابع درآمد پایدار شهر تهران باشد، چراکه روزانه ۲۴ میلیارد تومان از محل پارک حاشیه‌ای می‌تواند کسب درآمد کرد. قطعا با هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای می‌توان یک میلیون پارک حاشیه‌ای در شهر تهران تعریف کنیم. لذا شهرداری تهران از این محل می‌تواند سرمایه‌قابل توجهی به دست آورد تا به جای تراکم‌فروشی از این محل کسب درآمد داشته باشد. شهرداری تهران با مشارکت بخش خصوصی ۴۰۹۵ فضای پارک ثابت در شهر تهران تعیین کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: علاوه بر ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی که به شهرداری این دوره به ارث رسیده است، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هم پروژه‌های نیمه تمام وجود دارد. برهمین اساس باید گفته آقای نجفی شهردار تهران را که اعلام کرده بودند ۲۲ هزار میلیارد پروژه نیمه تمام داریم تصحیح کنم. ما تنها در متروی تهران ۲۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل نیاز داریم و در مجموع برای تکمیل برای پروژه‌های شهرداری تهران به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیازمندیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر اینکه در چشم‌انداز شهر تهران شهری با ترافیک روان و بهبود نظام ترافیکی و کیفیت هوای آن در نظر گرفته شده است، افزود: باید در حوزه نظارت بر روی برنامه‌ها، پروژه‌ها، آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها نظارت ویژه‌ای را اعمال کنیم. بی‌تردید باید توسعه حمل و نقل عمومی، انسان‌محور و هوشمندسازی را در اهداف خود قرار دهیم که در این مسیر باید ارتقای کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل، هوشمندسازی و افزایش بهره‌وری از سیستم‌ها را مدنظر قرار دهیم. باید در بخش منابع درآمدی پایدار گام‌های موثری برداریم که بهره‌گیری از پارک حاشیه‌ای یکی از اقدامات ما در این حوزه می‌تواند باشد.

علیخانی ادامه داد: می‌توانیم عوارض خاص برای معابر خاص شهر تعیین کنیم. همچنین می‌توانیم عوارض تراکم ترافیک اخذ کنیم و همچنین باید سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی به طور دقیق مشخص شود. موضوعی که متاسفانه تاکنون سهم شهرداری از آن دریافت نشده است. باید اخذ عوارض سوخت نیز پیگیری شود. البته در کنار این عوارض باید شهروندان بپذیرند که برای کاهش آلودگی هوا ناگزیریم موارد سختگیرانه‌ای را در نظر بگیریم. برای مثال می‌توانیم در نظر بگیریم ظرف ۱۰ سال آینده هیچ خودروی با سوخت فسیلی نداشته باشیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ری و تجریش ادامه داد: در بخش پارک حاشیه‌ای با ایجاد یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای می‌توان از این محل برای شهر تهران درآمدزایی کرد. باید اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مصرف سوخت که متاسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است، توسط شورا پیگیری شود.

دیدگاه کاربران