عضویت در خبرنامه الکترونیک
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس :

هزینه های سرسام‌آور آلودگی هوا بر دوش دولت/ نوسازی حمل و نقل درون شهری و برون شهری کلید بهبود هوای پایتخت

کد خبر: 89762
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲:۵۴ ب.ظ

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مشکلات زیست محیطی ناشی از بی‌توجهی نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری هزینه سنگینی بر دولت تحمیل می‌کند.

به گزارش ندای مردم ،مجید کیان پور  در مورد عدم اجرای مصوبه هیات دولت برای ارائه تسهیلات به منظور خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه تردد گفت: ما بر اساس استانداردهای زیست محیطی و کاهش آلاینده‌ها که یکی از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست و دولت است، باید به سرعت در جهت استانداردسازی وسایل نقلیه‌ای که در کشور تردد می‌کنند، اقدام کنیم.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دستگاه‌هایی که در مورد استانداردسازی وسایل نقلیه می‌توانند ورود پیدا کنند، ادامه داد: وزارتخانه‌های صنعت و کشور، شهرداری‌ها و خودروسازان باید تلاش مضاعفی را در جهت نوسازی خودروهای فرسوده داشته باشند و ضمن اینکه بروکراسی اداری را تا حدود زیادی کاهش دهند، کارکرد خود را نیز بر اساس استانداردهای روز به گونه‌ای تغییر دهند، که در پی آن بتوانند استانداردهای موجود را به راحتی پشت‌سر بگذارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: بی‌تردید اگر به موضوع استانداردسازی خودروها توجه نشود، هم میزان آلایندگی افزایش می‌یابد و هم مشکلات زیست محیطی دیگری برای کشور ایجاد می‌کند، بنابراین نباید در مورد هشدار نسبت به وجود افزایش آلودگی هوا که در پی تردد خودروهای فرسوده ایجاد شده، تنها به اعلام روزهایی که از هوای پاک برخوردار بوده‌ایم و روزهایی که وضعیت هوا در حال هشدار برای سنین حساس بوده، اکتفا کرد، چراکه عدم ارائه راهکار به منظور رفع همیشگی این معضلات، هزینه‌های بسیاری را چه در بخش سوخت و چه حوزه سلامت به کشور تحمیل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری در کلان شهرها باید از استانداردهای جدید در تولید خودرو استفاده شود، یادآورشد: هم‌اکنون حدود یک میلیون و پانصد خودروی فرسوده در کشور وجود دارد، که اگر فکری برای خروج این تعداد از چرخه تردد در سطح شهرها نکنیم، بار مالی سنگینی که بر دوش دولت می‌گذارد، به مراتب بیشتر از هزینه نوسازی این وسایل خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بهترین راهکاری که می‌توان در جهت تسریع روند نوسازی حوزه حمل و نقل شهری ارائه داد، این است که بر اساس مصوبه‌ای که وزارتخانه‌های صنعت، کشور، بانک مرکزی و سازمان حفاظت محیط زیست را ناظر قرار داده، این دستگاه‌ها در قالب یک کارگروه مشترک یا یک بسته سیاستی-حمایتی، در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری ورود پیدا کند.

دیدگاه کاربران